راه هایی برای آسان کردن اولین هفته کاری در شرکت جدید

0  1   

اولین روز کاری در یک محیط جدید مانند اولین روز مدرسه است. با این تفاوت که انسان‌ها به عنوان یک فرد بزرگ‌سال دوست دارند که هرچه سریع‌تر ارزش خود را به دیگران ثابت کنند و نشان دهند که چقدر خوب از عهده‌ی انجام وظایف خود برمی‌آیند. اما معمولا بزرگ‌ترین دغدغه‌ها در سوال‌هایی مانند، آیا دیگران از من خوششان خواهد آمد؟ و آیا می‌توانم دوست جدید پیدا کنم؟ خلاصه می‌شود. خوشبختانه راه‌های زیادی برای تأثیر مثبت گذاشتن روی دیگر کارمندان وجود دارد. این راه‌ها کمک می‌کنند که جایگاه خوبی در میان دیگران پیدا کرده و دغدغه‌های خود را کاهش دهید. یکی از راه‌هایی که در انجام این کار به شما کمک می‌کند این است که سر صحبت را با سوال پرسیدن باز کنید. سوال‌هایی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی وب گردی بررسی شده‌اند در انجام این کار به شما کمک خواهند کرد.

work

۱- لطفا کمی در مورد نقش خودت در شرکت برای من توضیح بده

شما برای اینکه بتوانید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید، باید درک صحیحی از وظایف آن‌ها در شرکت داشته باشد. عناوین شغلی معمولا توضیح مختصری را در مورد موضوع فعالیت افراد مشخص می‌کنند اما همه‌ی ابهامات را از بین نمی‌برند. بنابراین بهترین کار این است که از خودشان بخواهید کمی در مورد کارهایی که انجام می‌دهند برایتان توضیح دهند. این کار دو مزیت برای شما دارد: اول اینکه به طور دقیق با وظایف آن‌ها آشنا می‌شوید و می‌دانید که برای پرسیدن سوال‌های خودتان و رفع ابهامات باید به چه شخصی مراجعه کنید. دوم اینکه پرسیدن این مدل سوال‌ها نشان می‌دهد که شما به کار همکاران خود علاقه‌مند هستید. اینکه واقعا دوست دارید با آن‌ها و کارشان آشنا شوید تا بتوانید همکاری موثرتری داشته باشید.

۲- می‌توانم اینجا بنشینم؟

در بسیاری از شرکت‌ها روابط خوب و گرمی میان کارمندان برقرار است. اکثر آن‌ها هوای افراد تازه وارد را داشته و حداقل در هفته‌ی اول برخورد خیلی با آن‌ها دارند. اما برخی شرکت‌ها هم این‌طور نیستند و افراد تازه وارد باید تلاش بیشتری انجام دهند. اگر در چنین شرکت‌هایی استخدام شده‌اید و کسی از شما نخواست که ناهار را با او میل کنید، ایرادی ندارد که خودتان پیش قدم شوید. منتظر دعوت آن‌ها نباشید، یک نفس عمق بکشید و از آن‌ها بپرسید که اگر ایرادی ندارد ناهار را در کنار آن‌ها میل کنید. پیش قدم شدن در این کار نشان می‌دهد که شما از روابط عمومی و اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار هستید. بعد از ملحق شدن به گروه از آن‌ها بپرسید که اوقات خود را چگونه در ساعات غیر کاری سپری می‌کنند. با این کار هم اعضای تیم خود را بهتر می‌شناسید و هم علایق مشترک یکدیگر را پیدا خواهید کرد.

work

۳- موقعیت من چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

این سوال تأثیر فوق‌العاده خوبی روی همکارانتان خواهد گذاشت. مطمئنا شما با موقعیت شغلی خود آشنایی دارید و می‌دانید که باید چه کارهایی انجام دهید. اما شاید به طور دقیق ندانید که وظایف شما چه تأثیری روی کار دیگر همکاران خواهد گذاشت. بنابراین پرسیدن این سوال کمک می‌کند که به شناخت بهتری از وظایف خود دست پیدا کنید. همچنین این سوال نشان می‌دهد که شما واقعا به کار خود علاقه‌مند هستید و دوست دارید که مفید واقع شوید. البته این موضوع نباید باعث شود که وظایف بیشتری قبول کنید و از خودتان بیگاری بکشید. بلکه تنها کمی باعث می‌شود عملکرد بهتر و مفیدتری از خودتان ارائه دهید.

۴- آیا کمکی از دست من برمی‌آید؟

اولین هفته‌ی کاری کمی گیج کننده است. مدتی زمان می‌برد تا با قوانین شرکت آشنایی پیدا کنید و به وظایف خود مسلط شوید. اغلب وقت شما صرف انجام کارهای اداری و شرکت در جلسات خواهد شد. هنوز کسی آدرس ایمیل شما را نمی‌داند و باید به آن‌ها توضیح دهید که به تازگی در این بخش مستقر شده‌اید. اما نگران نباشید بعد از گذشت مدتی به کار خود تسلط پیدا خواهید کرد. برای تسریع این روند هر از گاهی از همکاران خود بپرسید که آیا می‌توانید به آن‌ها کمک کنید یا خیر؟ این کار هم کمک می‌کند که با روند کار آشنا شوید و هم رابطه‌ی خوبی با دیگران برقرار کنید.

اولین هفته‌ی کاری همیشه سخت و پراسترس است. اما هیچ جای نگرانی نیست چرا که این شرایط برای همه یکسان است و با گذشت زمان بهتر می‌شود. این سوال‌ها نه تنها روند آشنایی را سریع‌تر می‌کنند بلکه احترام شما نزد همکارانتان را نیز بالا می‌برند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

متن دیدگاه

یازده − یک =