جوانی ‌هایمـا یا جاافتادگی هیوندای؟

0 

به همین علت بود که خودروسازان به فکر ساخت نسلی افتادند که هم در قد و قامت خودروهای سدان باشد و هم از چهره و اتاق شاسی‌بلندها بهره ببرد. در این زمان بود که رده کراس‌اوور معرفی و آغاز جدیدی شد برای افزایش سرعت رقابت خودروسازان. شرکت هیوندای کره از پیشقراولان این اقدام بود و در همان سال‌ها اقدام به تولید نمونه‌های موفقی کرد که از معروف‌ترین آنها توسان بود. چینی‌های خودروساز که بتازگی در دنیای رقابت توانسته بودند، جایی برای خود دست و پا کنند، به طراحی و تولید خودروهایی در این رده روی آوردند و بیشتر برندهای این کشور نمونه‌هایی به بازار عرضه کردند. لیفان، جک، چری و هایما ازجمله تولیدکنندگانی بودند که محصولات کراس‌اورشان روانه بازار ایران شد که البته آخرین شرکت جزو آخرین‌هایی بود که مصرف‌کنندگان ایرانی نامش را شنیدند. در ادامه با دو خودرو از این کلاس متعلق به هیوندای و هایما آشنا می‌شویم که در یک رده قیمتی در بازار در دسترس هستند.

داستان تکامل برندی به نام هایما

شرکت فاو هایما اتومبیل که با نام هایما شناخته می‌شود، یک خودروساز چینی است که در هاینان پایه‌گذاری شده و از زیر مجموعه‌های فاو (FAW) به شمار می‌رود. این شرکت که سال ۱۳۷۱/ ۱۹۹۲ تاسیس شده، طی قراردادی که بین دولت چین و مزدا به امضا رسیده، وظیفه تولید محصولات مزدا را برای فروش در چین بر عهده داشت. سال ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶ گروه فاو سهم سرمایه‌گذاری شده توسط مزدا را تصاحب کرد. با این حال،‌ همچنان محصولات این شرکت از ترکیب با فناوری‌های مزدا تولید می‌شود، اما استفاده از نشان تجاری مزدا در تولیدات این شرکت ممنوع است.

سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ هایما سومین کارخانه خود در شهر هاینان را راه‌اندازی کرد که ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را داراست. دو کارخانه دیگر در شهرهای هاینان و گوانگجو قرار دارد که هر یک، قادر به تولید ۱۵۰ هزار دستگاه در سال هستند و ظرفیت کل تولیدات این شرکت را به ۴۰۰ هزار دستگاه در سال می‌رساند.

سال ۱۳۸۸/ ۲۰۰۹ خبرگزاری رویترز گزارش داد، همکاری این شرکت با مزدا که به منظور دریافت کمک‌های فنی شکل گرفته بود، با خرید سهام مزدا از سوی فاو به پایان رسیده است، هر چند به نظر می‌رسد هایما خودرویی مشابه محصولات مزدا را بدون رضایت این شرکت به فروش می‌رساند.

با این حال میزان فروش این شرکت در سال ۱۳۹۰/ ۲۰۱۱ به ۲۳۰ هزار دستگاه در سال رسید. آبان ۱۳۸۹/ نوامبر ۲۰۱۰ نیز یک خط تولید توسط خودروسازی دِروِی در چرکسک روسیه به منظور تولید قطعات منفصله هایما ۳ راه‌اندازی شد.

نشان هایما یک پرنده افسانه‌ای (سیمرغ چینی)‌ را نشان می‌دهد که در حال دور شدن از خورشیدی تابان است.

داستان آغاز رقابت

توسان یکی از محصولات تولیدشده در هیوندای کره جنوبی است که اولین‌بار در سال ۱۳۸۳/ ۲۰۰۴ به تولید رسید و بعدها مدل‌های سانتافه و وراکروز نیز از آن اقتباس شد. نام این مدل، برگرفته از منطقه توسان واقع در آریزونای ایالات متحده آمریکاست. نسل اول توسان تا اواخر سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ روی خط تولید قرار داشت و از آن زمان بود که نسل دوم آن معرفی شد و تا هفت سال بعد به تولید خود ادامه داد. شرکت هیوندای که همیشه در تلاش برای بهبود خودروهای خود بود، در توسان نسل دوم توانست به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست پیدا کند و با توجه به تغییرات و تجهیز به امکانات و قابلیت‌های جدید، خودروی به مراتب بهتری را ارائه دهد. در برابر توسان، هایما اس ۵ خودرویی جدید با ظاهری جسورانه است که اولین بار در سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ در نمایشگاه گوانگجو رونمایی و برنده جایزه بهترین اس‌یووی شهری شد.

قدرت بدنی؛ نماد برتری

توسان نسل دو به یک موتور ۲۴۰۰ سی‌سی چهار سیلندر مجهز است که ۱۷۸ اسب بخار را در گشتاور ۲۲۷ نیوتن‌متر تولید می‌کند و همچنین به یک جعبه دنده اتوماتیک دیفرانسیل جلو (FWD) مجهز است. این خودرو نسبت به نسل قبلی خود مصرف سوخت مناسب‌تری دارد و از این لحاظ، هیوندای توسان نسل دوم به همراه خودروهایی مانند شورولت اکونیکس، نیسان روژ و میتسوبیشی اوتلندر در صدر جدول‌ کم‌مصرف‌ترین خودروهای این رده قرار گرفته‌اند.

هایما اس ۵ در چین با دو موتور ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتری توربوشارژ دارای استاندارد یورو ۴ عرضه شده است. در ایران نیز نمونه ۱٫۵ لیتری انتخاب شده است. این پیشرانه به لطف سیستم توربوشارژر توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار را خواهد داشت. همچنین حداکثر گشتاور تولید این موتور برابر با ۲۲۳ نیوتن بر متر است. هایما اس ۵ برای انتقال قدرت به گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی مجهز شده که قابلیت تعویض دنده دستی به صورت تیپ ترونیک نیز برای این خودرو فراهم شده است. مجموعه این مشخصات فنی، مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

برداشت‌های ظاهری

نسل دوم توسان با شکل و شمایلی کاملا متفاوت عرضه شد و تمام تغییرات و نوآوری‌های آن،‌ مرهون زحمات تیم طراحی اروپایی هیوندای در استودیو فرانکفورت آلمان بود. هیوندای در طراحی مدل‌های جدید بویژه طراحی بدنه توسان (Tucson) از یک طراحی خاص و شناور استفاده کرد.

هیوندای سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ با ارائه این مدل بسیار موفق بود و خود را به عنوان یک رقیب قدر معرفی کرد. توسان نسل دوم اندکی از مدل قبلی خود بلندتر و عریض‌تر شده و فقط کمی از ارتفاع آن کاسته شده و آن را به نمونه‌ای کوچک‌تر و ارزان‌تر از مدل محبوب سانتافه تبدیل کرده است. در مقابل طراحان هایما اس ۵ تلاش کرده‌اند، از یک زبان طراحی مشترک برای این خودرو با برادر بزرگ‌تر خود اس ۷ استفاده کنند، اما در عمل بجز جلو پنجره، این خودرو شباهتی با برادرش ندارد. در نمای جلو شاهد چراغ‌های بزرگ به سبک محصولات هیوندای هستیم که جذابیتی خاص به این عضو کوچک هایما بخشیده است. روی سپر جلو هم به تبعیت از چراغ‌های اصلی، مه‌شکن‌ها کاملا بزرگ طراحی شده تا با جزئیات دیگر قسمت جلوی خودرو تعامل داشته باشد. نمای جانبی هایما اس ۵ هم با توجه به گلگیرهای برجسته و خطوط تورفته جانبی کاملا عضلانی و قدرتمند به نظر می‌رسد. شاید بتوان اوج زیبایی این قسمت از خودرو را به خطوط جانبی هایما اس ۵ شناخت که از گوشه چراغ‌های عقب آغاز شده و با چرخش در روی درِ جلو به گلگیر عقب می‌رسد. این خودرو در قسمت عقب خود به صورت تخم مرغی طراحی شده و همین مساله باعث جذابیت دو چندانش شده است. از دیگر قسمت‌های جذاب نمای پشتی، می‌توان به چراغ‌های خوش فرم، سپر دو رنگ و بال عقب اشاره کرد.

رقابت زیر سقف

هیوندای امکاناتی را در خودروهای خود قرار داده که رقبا فقط در تیپ‌های بالای محصولات خود آنها را ارائه می‌دهند. هیوندای با ارائه این امکانات در مدل‌های پایه به صورت استاندارد خودروهای خود را به نمونه‌هایی مجهز و با امکانات بالا تبدیل کرده است. از امکاناتی که به صورت استاندارد در تمام مدل‌های هیوندای وجود داشته، می‌توان به استفاده از سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث اشاره کرد که حتی در خودروهایی مانند پورشه با قیمت بالای ۱۲۰ هزار دلار (بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان) به صورت سفارشی قابل انتخاب خواهد بود. از دیگر امکانات موجود در هیوندای توسان نسل دوم می‌توان به وجود درگاه یواس‌بی و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی خودرو روی غربیلک فرمان اشاره کرد. تیپ میانی هیوندای توسان یعنی تیپ جی‌ال‌اس محبوب‌ترین تیپ این خودرو بوده که به امکاناتی مانند صندلی‌های مجهز به گرمکن، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم، سیستم رادیوی ماهواره‌ای، سیستم صوتی و طراحی داخلی ارتقا یافته و رینگ‌های آلیاژی مجهز شده است. در تیپ‌های بالاتر در روی داشبورد با سیستم ناوبری ماهواره‌ای روبه‌رو می‌شویم. نقطه ضعف اصلی این خودرو هم مانند بیشتر محصولات تولیدی شرکت هیوندای، طراحی نسبتا نامناسب صندلی راننده است که قابلیت پایین رفتن به حد کافی را ندارد و به همین دلیل مشکلاتی را برای رانندگان قد بلند به وجود می‌آورد.

در برخورد با فضای داخلی هایما اس ۵ در نگاه اول حس‌ می‌کنیم که بسیار زیبا و مدرن طراحی شده، اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که در طراحی داشبورد و دیگر نقاط کابین بیش از حد اغراق شده و این امر، خسته شدن و دلزدگی ایجاد می‌کند. از نکات منفی کابین این خودرو باید به خطوط منحنی که داشبورد را به دو قسمت تقسیم کرده و دارای شیب زیادی هست، اشاره کرد که در پایین‌ترین نقطه، تمام ادوات فیزیکی تهویه مطبوع به همراه یک نمایشگر کوچک برای نشان دادن وضعیت گردش هوای داخل کابین و در بخش میانی کلیدهای تنظیم سیستم مولتی‌مدیا و خروجی‌های هوا قرار گرفته که طراحی آنها به صورت شیب‌دار انجام شده و به هیچ وجه با خروجی‌های طرفین همخوانی ندارد. در بالای آنها و در مرکز داشبورد نیز با یک صفحه نمایشگر لمسی ۷٫۵ اینچی برخورد می‌کنیم که تلاش می‌کند با حضور خود حس اسپرت‌بودن را به سرنشینان جلو القا کند.

غربیلک خودرو از سبک‌های امروزی فاصله دارد و از زیبایی چندانی بهره نمی‌برد. قرارگیری کلیدهای بالابر شیشه‌ها در کنسول وسط نیز به گونه‌ای است که هر آن امکان دارد با قرار گرفتن دست‌ها عمل کند و شیشه‌ها بالا و پایین شوند. از همه این مسائل که بگذریم، طراحان هایما اس ۵ سعی کرده‌اند، با دو رنگ کردن داشبورد و رودری‌ها و همچنین اضافه کردن قطعات کرمی رنگ در برخی قسمت‌ها حس جذابیت بیشتری را در اتاق این خودرو خلق کنند.

محمدرضا نجفی

آگهی رایگان در سایت زورناچی
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

متن دیدگاه