امنیت تاکسی‌ها در سراسر جهان

0  0   

البته این امنیت دو جانبه ـ هم برای راننده و هم برای مسافر ـ مدنظر است. به همین دلیل در کشورهای مختلف علاوه بر استفاده از فناوری‌های خاص برای حفاظت از راننده، مقرراتی نیز تنظیم شده است که جان مسافر نیز به هیچ طریقی به خطر نیفتد. این روزها با پیشرفت فناوری، تاکسی‌های اینترنتی مانند اوبر (‌اسنپ در ایران)، لیفت و هیلو، وارد سرویس حمل و نقل عمومی شده‌اند که به دلایل مختلف از جمله، بیکارشدن رانندگان سنتی تاکسیرانی و همچنین امنیت تاکسی‌ها، بسیار مورد بحث قرار گرفته‌اند. کشورهای زیر در مقابل این نوع تاکسیرانی ها، واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند.

استرالیا

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مانند اوبر در استرالیا ممنوع است. آنها به دلیل این که هنوز نتوانسته اند مقررات مناسبی در خصوص امنیت تاکسی‌ها برای این شرکت‌ها وضع کنند و در این زمینه مشکلاتی دارند، در حال حاضر جلوی فعالیت آنها را گرفته‌اند. کار هرنوع تاکسیرانی اینترنتی در این کشور بدون امنیت و غیرقانونی اعلام شده است.

آمریکا

خودروهای راننده تاکسی‌ها به دوربین‌هایی مجهز شده‌اند که حتی در تاریکی بخوبی از فضای داخل تاکسی فیلمبرداری کرده و مجرمانی را که قصد صدمه زدن به راننده دارند، شناسایی می‌کند. در ضمن این دوربین‌ها راننده‌ها را از اتهام‌های دروغین مبنی بر حمله راننده به مسافر حفاظت می‌کنند.

بلژیک

مقررات وضع شده برای خطوط تاکسیرانی در بلژیک نیز نسبتا سختگیرانه است. رانندگان علاوه بر داشتن دانش فنی باید به تمام مسائل ایمنی در جاده توجه نشان دهند و همچنین محیط‌زیست را نیز مدنظر داشته باشند. در ضمن اگر فردی در آزمون‌های روان و رفتارهای اجتماعی نتواند موفق شود، هرگز نمی‌تواند مجوز کار در تاکسیرانی را کسب کند.

البته در کشورهایی مانند کانادا، اردن، روسیه، انگلستان و مکزیک علاوه بر این که به مقررات مربوط به تاکسیرانی ـ آنچه در کشورهای دیگر مطرح است ـ اهمیت داده می‌شود، بلکه در بیشتر شهرهای شان از راننده‌های زن برای جابه‌جایی زن‌ها استفاده می‌شود تا آنها در تاکسی احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

آلمان و هند

از آنجا که تامین امنیت تاکسیرانی‌های اینترنتی تاحدی سخت است و به بازنگری‌های بیشتری نیاز دارد، این کشور، تاکسیرانی اینترنتی را بسیار محدود کرده تا بتواند روی عملکرد آن کنترل داشته باشد. همین اتفاق نیز در هند افتاده است. این کشور هم اجازه فعالیت گسترده به تاکسیرانی اینترنتی نداده است.

امنیت مسافر در تاکسی

امنیت مسافران تاکسی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از کشورها برای ایمن بودن تاکسی‌ها، مقرراتی وضع کرده‌اند.

بنگلادش

تاکسیرانی اینترنتی اوبر در این کشور فعال‌ و بدون مشکل مشغول به کار است‌. اما در داکا، شرایط و قوانینی طرح شده است تا مردم بتوانند از ایمنی تاکسی‌ها و رانندگان‌شان مطمئن باشند.

دانمارک

در این کشور به دلیل قوانین سختگیرانه تاکسیرانی و همچنین شکایتی که علیه تاکسیرانی اوبر شده بود، تاکسیرانی اینترنتی با وجود ۲۰۰۰ راننده و ۳۰۰ هزار مسافر، معلق اعلام شد.

ایرلند

صنعت تاکسیرانی در ایرلند زیر نظر سرویس حمل و نقل ملی کار می‌کند و قوانین نسبتا سختی برای این صنعت قائل است. به موجب قوانین آنها یک راننده فقط زمانی می‌تواند مجوز کار در تاکسیرانی بگیرد که از سلامت روان، اخلاق و جسمانی برخوردار باشد. در ضمن آنها باید از مهارت کافی در رانندگی و شناخت مسیرها برخوردار باشند. این درحالی است که رانندگان سالی یکبار باید مجوز خود را تمدید کنند.

فرانسه

در این کشور اگر کسی به نوشیدنی الکلی یا مواد مخدر اعتیاد داشته باشد یا از نظر اخلاقی پیشینه خوبی نداشته باشد، هرگز موفق به دریافت مجوز رانندگی تاکسی نمی‌شود. همچنین رانندگان تاکسیرانی هر چند وقت یکبار آزمایش می‌شوند و در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکل اخلاقی از کار خود اخراج می‌شوند.

هلند

در این کشور دو نوع تاکسیرانی (سنتی و اینترنتی) وجود دارد که از تاکسیرانی سنتی برای سالمندان، دانش آموزان مدارس و افراد ناتوان استفاده می‌شود. در ضمن حفظ محدوده سرعت توسط رانندگان تاکسی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی با یک بار سرعت غیرمجاز، راننده خاطی از کار خود اخراج می‌شود.

بریتانیا

در این کشور هرکس براحتی نمی‌تواند راننده شود. رانندگان تاکسی باید مراحل سخت آموزشی را بگذرانند و در صورت موفقیت در این مراحل می‌توانند مجوز کار با تاکسی دریافت کنند. یکی از این مراحل، آزمون هوش و دانش است. همچنین افرادی که سوء‌پیشینه دارند، هرگز نمی‌توانند وارد مراحل دریافت مجوز رانندگی تاکسی شوند. رانندگان استخدامی پس از دریافت مجوز تاکسیرانی، مدام زیرذره بین مسئولان تاکسیرانی هستند.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

منبع: www.etsc.eu

آگهی رایگان در سایت زورناچی
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

متن دیدگاه

10 + هفت =