آلودگی موتورسیکلت ها ۱۰ برابر یک خودرو یورو ۲ / اجرایی شدن طرح LEZ برای خودروها

0  0   

سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، درخصوص این که یکسری تکالیف بر دوش وزارتخانه های مختلف می باشد. گفت: این در صورتی است که ساماندهی موتورسیکلت ها بر دوش شهرداری تهران و راهور ناجا است که به تنهایی سنگینی این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. لذا ما امیدواریم وزارت کشور بتواند در سامانه سیمفا خود زیر ساخت سامانه معاینه فنی موتورسیکلت را که فراهم کند که متاسفانه تا به امروز اتفاقی نیافتاده است.
وی در ادامه اظهار داشت: به خاطر این موضوع مجبور شده ایم یک سامانه مخصوص معاینه فنی موتورسیکلت ها طراحی کنیم. این سامانه در حال حاضر مهیا و آماده است. این در حالی است که ۱۰ خط معاینه فنی مخصوص موتورسیکلت در تهران داریم.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران در خصوص عملیاتی شدن معاینه فنی موتورسیکلت ها، گفت: در این مورد باید بگویم که از امسال این طرح اجرایی می شود. موضوع ما بر روی طرح ترافیک برای موتورسیکلت ها است، که بالطبع آن بتوانیم نظارت و ساماندهی را بر روی موتورسیکلت ها بیشتر کنیم. این را خاطر نشان کنم که هنوز اتفاق بزرگی در خصوص نوسازی موتورسیکلت ها و جایگزینی کردن با موتورسیکلت های برقی و همان طور از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده بود اتفاقی نیافتاده است.
حسینی منش در خصوص این مساله که اخبار منتشر شده طرح سراسری LEZ در تهران اطلاع رسانی نشده است، گفت: این مساله واقعیت نداشته زیرا بالغ بر ۸۰۰ خبر منتشر و سه کنفرانس خبری در مورد این طرح برگزار شده است. صدا و سیما هم در این حوزه ورود کرده و پوشش و اطلاع رسانی بسیار خوبی انجام داده است. تأثیرگذاری این طرح LEZ در شهر تهران تا آنجا بوده که در مرحله اول که کار شروع شد ابتدا به طور میانگین ۳۰ درصد خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد شده، معاینه نداشته و جریمه می شدند. اکنون بالغ از یک سال از آغاز طرح می گذارد و شاهد هستیم این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. این نشان دهنده تأثیرگذاری بسیار بالای طرح LEZ بود.
وی در ادامه درخصوص طرحی که در سال ۹۳ برای جلوگیری یکی از منابع آلاینده شهر تهران به شورای عالی ترافیک پیشنهاد شد، گفت: طرح که از آن نام می بریم Low Emission Zone به معنی محدوده کم انتشار که مخفف LEZ است. این موضوع به تصویب شورای ترافیک شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور هم رسید. بنابراین پیشنهاد مصوبه سازمان ترافیک در فاز اول این بود که کلیه خودروهای که وارد محدوده زوج و فرد و محدوده طرح کاهش LEZ می شوند در صورت نداشتن برگه معاینه فنی جریمه شوند و این مهم در آبان ماه سال ۹۵ اجرا و عملیاتی شد و الان هم یک سال است کلیه خودروهای که در محدوده زوج و فرد ورود می کنند توسط دوربین ها شناسایی و جریمه می شوند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران خبر از فازهای دیگر طرح داد و گفت: فاز دوم این طرح قرار بود در کل شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته، توسط دوربین های مکانیزه شهر تهران که مورد بحث طرح LEZ و معاینه فنی بود. بررسی شود. این در حالی است که در کشور، و در شهر تهران تمام زیر ساخته ها، دوربین ها و نرم افزاری طرح LEZ آماده است. متاسفانه فعلا نتوانستیم فاز دوم را عملیاتی کنیم. منتظر هستیم که هر موقع اجرای آن ابلاغ شود ما تمام دوربین های سطح شهر تهران را بررسی کرده و دیتا متخلفین را برای وزارت کشور و بالطبع پلیس راهور ارسال کنیم.
وی در ادامه گفت: مبنای فاز سوم این طرح بر این بود که محدوده تردد خودروهای کاربراتوری برای ورود به طرح LEZ را کاهش و اجازه ورود به این خودروها را در محدوده مرکزی شهر تهران را ندهیم. این موضوع هم در فاز سوم طرح LEZ بود که متاسفانه زیر ساخت های آن در سامانه که باید ارتباط با راهور بگیرد هنوز برقرار نشده و نتوانستیم فاز سوم را اجرای کنیم. به هر حال، فاز دوم و سوم از لحاظ سخت افزاری و دوربین و تجهیزاتی را که شهرداری تهران نیاز داشت، آماده کردیم.
وی در ادامه درخصوص سخت گیری معاینه فنی برای متقاضین طرح ترافیک ۹۷ اظهارداشت: لازم است به این موضوع ورود کنیم. طرح ترافیک سال ۹۷ بنابر اسناد مصوبه و شورای عالی ترافیک و کارگروه دولت در خصوص مبارزه و کاهش با آلودگی هوا، بنابر این شد که یک معاینه فنی ویژه و سخت گیرانه در شهر تهران برای خودروهای متقاضی برگه طرح ترافیک اعمال کنیم. این موضوع از ابتدای آذر ماه در کلیه مراکز معاینه فنی در شهر تهران جدا از خدمات معاینه فنی که به مردم می دهیم معاینه فنی مخصوص و ویژه برای محدوده طرح ترافیک را هم داریم.
نعمت الله سوری – جام جم آنلاین

آگهی رایگان در سایت زورناچی
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

متن دیدگاه