کره بادام زمینی: ۱۶ اتفاق که با خوردن کره بادام زمینی در بدن رخ می‌‌دهد

0 

در ۱۸۸۴، مارسلوس گیلمور ادسون کانادایی اولین کسی بود که کره بادام زمینی را به نام خودش ثبت کرد. این خوراکی در خانه‌های مردم آمریکای شمالی در بخش اعظمی از ۱۳۱ سالی که از آن تاریخ گذشته رکن اصلی رژیم غذایی افراد بوده، و درک علت این محبوبیت ساده است.

کره بادام زمینی هم مغذی است و هم خوشمزه. به خوبی با هر چیزی از میوه‌ها گرفته تا شکلات و ژله و غلات سازگار است. این خوراکی که سرشار از چربی‌های تک‌اشباع‌ شده و غنی از مواد مغذی است، یکی از چهار خوراکی محبوب ما برای کاهش وزن است. در نتیجه این خوراکی دقیقا چگونه شکمی صاف برای ما می‌سازد، و چه کارهای دیگری برای بدن ما انجام می‌دهد؟ ما به سراغ متخصصان رفتیم، و بعضی از چیزهایی که آن‌ها درباره کره بادام زمینی گفتند می‌تواند شما را شگفت زده کند.

۱. خطر مرگ را کاهش می‌دهد

مطابق مطالعه‌ای که دانشگاه وندربیلت در ۲۰۱۵ انجام داد، خوردن هر روزه‌ی آجیل با خطر پایین‌تر مرگ به طور کلی در ارتباط است. چه چیزی این قابلیت را به آجیل‌ می‌دهد که داس دروگر مرگ را از ما دور نگه دارد؟ انبوهی مواد مغذی سلامت‌افزا و محافظت کنند در آن‌ها. جنیفر مک دنیل بنیانگذار سایت  mcdanielnutrition.com می‌گوید، “آجیل پر از چربی‌های سالم است – من جمله چربی‌های تک و چند اشباع شده – و سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی مانند پتاسیم که به حفظ فشار خون بدن کمک می‌کند، و غنی از فیبر و همین‌طور حاوی فیتواسترول‌‌های گیاهی است که برای قلب مفید هستند.” نشان داده شده است اسیدهای چرب تک اشباع شده و چند اشباع شده کلسترول بد و سطوح تریگلیسرید را کاهش می‌دهند، خطر ابتلا به سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی، و دیابت نوع ۲ را پایین می‌آورند.

مطلب مرتبط: خواص بادام : ۴۲ فایده اثبات شده بادام برای سلامتی، پوست و مو

۲. احساس سیری بیشتری خواهید کرد

چربی تک اشباع شده‌ و پروتئین کره‌ی بادام زمینی بسیار سیر کننده است. الیسه شاپیرو می‌گوید “خوردن کره‌ی بادام‌ زمینی بر روی نان تست در صبحانه، روی ساندویچ در وقت ناهار، یا روی یک سیب به عنوان خوراکی مختصر می‌تواند از پرخوری شما جلوگیری کند. اما همیشه آن را به حد اعتدال مصرف کنید.” یک میزان مصرف مناسب می‌تواند دو قاشق غذاخوری در روز باشد. شما همچنین می‌توانید کره‌ بادام زمینی را جزئی از وعده‌های غذایی خود بکنید.

۳. خطر ابتلا به دیابت کاهش پیدا خواهد کرد

خوردن کره بادام زمینی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. یاکوبسن از مطالعه‌ای یاد می‌کند که در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است. در این مطالعه دریافتند که مصرف ۲۸ گرم آجیل یا کره بادام زمینی (حدود ۲ قاشق غذاخوری) حداقل پنج روز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا تقریبا ۳۰٪ کاهش دهد. آیا می‌دانید چه چیز دیگری می‌تواند جلوی دیابت را بگیرد؟ چای!

۴. انرژی را تقویت خواهد کرد

الیسه شاپیرو می‌گوید “پروتئین، فیبر، و چربی‌ سالم در کره بادام زمینی می‌تواند آن نیروی اولیه‌ی لازم برای شروع روز را به شما بدهد یا عامل تجدید قوای نیمروزی‌تان باشد. همچنین به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می‌کند، که از افت فشارهایی که آخر وقت سراغ آدم می‌آید جلوگیری می‌کند.”

کره بادام زمینی

۵. وزن را کاهش خواهد داد

حتی وقتی که یک رژیم با کالری محدود دارید، مطالعات نشان داده‌اند که گنجاندن آجیل در آن رژیم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. چرا؟ برای شروع کننده‌ها، بادام‌زمینی حاوی پروتئین بیشتری است تا آجیل – ۸ گرم در ۲ قاشق غذاخوری. آن را به چربی و فیبر بالا اضافه کنید، و آنو وقت اسنک خوشمزه‌ای خواهید داشت که شما را به مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد. نتیجه‌ی آن می‌تواند مصرف کالری کمتر در ادامه‌ی روز باشد. مک دنیل می‌گوید‌ “اکثر آدم‌ها در می‌یابند که خوردن ۲۰۰ کالری کره‌ی بادام زمینی از ۲۰۰ کالری چوب‌شور (یا بیسکوییت نمکی) بیشتر به آن‌ها احساس سیری می‌دهد.”

مطلب مرتبط: خواص بادام زمینی: ۲۹ فایده بادام زمینی برای سلامتی، پوست و مو

مطابق مطالعه‌ای که در مجله‌ی بین‌المللی چاقی و اختلالات متابولیک مربوطه چاپ شده است، بادام زمینی می‌تواند حتی حرارت کوره‌ی سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهد. در آن مطالعه، نرخ سوخت و ساز افراد مورد آزمایش وقتی که حدود ۵۰۰ کالری کره‌ی بادام زمینی را در روز به مدت ۱۹ هفته خوردند،‌ تا ۱۱٪ جهش داشت.

۶. می‌تواند باعث افزایش وزن نیز بشود

به دنبال راه سریعی برای اضافه کردن چند کیلوگرم به وزن بدن‌تان هستید؟ مک دنیل می‌گوید “بسیاری از فواید کره بادام زمینی برای سلامتی ممکن است نغز شوند اگر که فقط با نان سفید یا کراکر و ژله یا شکلات مصرف شوند.” او می‌افزاید که کره‌های بادام‌ زمینی فراوری شده‌ی خاص حاوی افزودنی‌های ناسالم و نمک بسیار زیاد هستند. مک دنیل می‌گوید “کره های بادام زمینی که چربی آن‌ها کاسته شده باشد اغلب قند را بالا می‌برند. و از خوردن کره‌های بادام زمینی که در فهرست مواد تشکیل دهنده‌شان جربی‌های ترانس که موجب انسداد عروق می‌شوند وجود دارد اجتناب کنید.

” شاپیرو اغلب کره‌های بادام را برای مشتریانی توصیه می‌کند که سعی دارند وزن اضافنه کنند چون آن‌ها کالری‌های فشرده‌ی بسیاری دارند. او می‌گوید “فقط یک قاشق غذاخوری از آن ۱۰۰ کالری دارد، و اگر در یک شیشه از آن را یاز کنید، احتمال آن که فقط به یک قاشق بسنده کنید بسیار کم است. اکثر کره‌های بادام زمینی همچنین حاوی شکر افزودنی جهت طعم‌دهی هستند. ترکیب کردن شکر و چربی برای ذخیره‌ی چربی یک  سمفونی هورمونی به وجود می‌آورد.”

۷. عضله‌ها و اعصاب سالم‌تری خواهید داشت

منیزیم یک ماده‌ی معدنی حیاتی است که نیروی مورد نیاز بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی را در بدن فراهم می‌آورد. کره بادام زمینی سرشار از منیزیم است: حدود ۱۲٪ از مصرف توصیه شده‌ی روزانه در یک وعده. این یعنی کره بادام زمینی می‌تواند به تنظیم دمای بدن، سم زدایی، تولید انرژی، شکل‌گیری استخوان‌ها و دندان‌های قوی، و حفظ یک سیستم عصبی سالم کمک کند.

مطلب مرتبط: خواص گردو برای سلامتی

۸. می‌تواند باعث التهاب شود

میریام یاکوبسون از سایت foodcoachnyc.com می‌گوید “بادام‌زمینی غنی از چربی‌های امگا ۶ است، که تولید واسطه‌های التهابی را تحریک می‌کند. بادام زمینی‌ها اصلا چربی امگا ۳ ندارند، که عموما به مقابله با آن التهاب کمک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان حاوی خوراکی‌های دارای امگا ۳ باشد، من جمله ماهی‌های چرب مانند سالمون، روغن‌های سالم مانند تخم کتان، دانه‌های کتان و منابع حیرت‌انگیز امگا ۳ برای چربی سوزی!

کره بادام زمینی

۹. شما را باهوش‌تر می‌کند

طبق گفته‌ی مک دنیل، طی مطالعاتی دریافته‌اند که چربی‌های تک اشباع شده‌ی یافت شده در خوراکی‌هایی مانند آجیل و روغن زیتون حافظ سلامت و عملکرد مغز هستند. چگونه؟ خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آجیل به کاهش استرس (یا آسیب اکسیداتیو) مغز جلوگیری می‌کند.

۱۰. آرامش خواهید داشت

یاکوبسن می‌گوید “خوردن کره بادام زمینی به شما کمک می‌کند با اثرات استرس مبارزه کنید.” کره‌ی بادام زمینی حاوی بتاسیتواسترول است که یک استرول گیاهی است. در مطالعاتی بر روی ورزشکاران استقامتی، نشان داده شد که بتاسیتواسترول سطح کورتیزول بالا را به حالت عادی در می‌آورد و آن‌ها را به حالت موازنه و تعادل با سایر هورمون‌هایی در می‌آورد که هنگام استرس ترشح می‌شوند. بتاسیتواسترول همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

مطلب مرتبط: ۲۰ مهمترین خواص بادام هندی برای سلامتی

۱۱. ممکن است کپک هم مصرف کنید

یاکوبس عموما به خاطر حساسیت و آسیب‌پذیری‌شان در برابر هجم قارچ و کپک محصولات بادام زمینی را توصیه نمی‌کند. آفلاتوکسین، که یک قارچ است، می‌تواند باعث تاخیر رشد در کودکان شود، و در طول زمان می‌تواند به خطر بالاتر ابتلا به سرطان کبد منجر شود. کمی برشته‌ کردن به حفظ بادام‌ زمینی در برابر آفلاتوکسین کمک می‌کند. بهترین راه برای اجتناب کامل از مواجه‌ با آن انتخاب کره‌های آجیلی دیگر مانند بادام و بادام‌هندی است.

۱۲. می‌توانید از حساسیت و آلرژی به بادام زمینی جلوگیری کنید.

خوردن کره بادام زمینی در زمان بارداری ممکن است حقیقتا به پایین آوردن خطر دچار شدن فرزندتان به حساسیت بادام زمینی کمک کند. مک دنیل می‌گوید “اگر شما خودتان به بادام زمینی حساسیت نداشته باشید، یک قاشق در روز ممکن است آلرژی غذایی را کاملا از شما دور کند!” در یک مطالعه‌ی جدید دریافتند مادرانی بدون آلرژی که پنج بار در هفته یا بیشتر بادام زمینی یا آجیل درختی خورده بودندکمتر احتمال داشت نوزادشان دچار آلرژی به آجیل بشود. فرانک آر. گریر استاد دانشگاه ویسکانسین می‌گوید “نیازی نیست مادران از هیچ یک از این خوراکی‌های حساسیت زا اجتناب کنند. اگر چیزی در مورد آن‌ها وجود داشته باشد، این نکته است که می‌توانند مفید باشند.”

۱۳. برند نامناسب می‌تواند بر آلت جنسی شما تاثیر بگذارد

بعضی از کشاورزان ممکن است از آفت‌کش‌های سنگین و زیادی استفاده کنند. مشکل آن است که بادام زمینی یک پوسته‌ی بسیار سبک دارد، در نتیجه مواد شیمایی به راحتی می‌تواند در آن نفوذ کند. این تماس با آفت کش‌ها هم با نقص‌های هنگام تولد و هم با اختلال باروری در مردان در ارتباط بوده است. بهترین فکری که می‌توانید بکنید چیست؟ یک نوع ارگانیک از آن را انتخاب کنید.

۱۴. برند نامناسب می‌تواند به سلول‌های‌تان آسیب برساند

یاکوبسن می‌گوید “بسیاری از کره های بادام زمینی فراوری شده از روغن‌های سبزیجات هیدروژنه به عنوان ماده امولسیون کننده برای قوام بیشتر استفاده می‌کنند که به همین خاطر لازم است شیشه‌ی کره‌ی بادام زمینی خود را خوب هم بزنید و تکان بدهید.” مشکل آن است که روغن‌های هیدروژنه چربی‌های «آسیب دیده» هستند که جایگزین چربی‌های سالم‌تر در قشاء سلولی می‌شوند، و باعث التهاب می‌گردند و برقراری ارتباط با سلول‌ها را برای هورمون‌های شما دشوارتر می‌سازند. یاکوبسن می‌گوید “قشاهای سلولی برای داشتن پوست درخشان و فرایندهای متابولیک مانند کاهش وزن حیاتی هستند.” او انواع طبیعی کره‌های بادام زمینی که فاقد روغن‌های هیدروژنه هستند را توصیه می‌کند.

۱۵. با مواد سمی مبارزه و به سلامت استخوان کمک خواهد کرد

چربی‌های تک و چند اشباع شده به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند E و K در بدن کمک خواهند کرد. ویتامین E از بدن در برابر مواد سمی مانند آلودگی هوا محافظت می‌کند و درد سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد. این ویتامین همچنین با اختلالات چشمی مانند آب مروارید و بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر و دیابت مبارزه می‌کند. ویتامین K برای انعقاد عادی خون حیاتی است و به انتقال کلسیم که برای سلامتی استخوان‌ها مفید است، به سراسر بدن کمک می‌کند.

۱۶. ژن‌های چاقی را از کار خواهد انداخت

اکنون می‌دانید بادام زمینی چربی‌های تک اشباع نشده‌ی لاغر کننده‌ی شکم، فیبر شکم پر کن، و پروتئین تقویت کننده‌ی متابولیسم دارد. اما بادام زمینی یک سلاح پنهان در کمربند کاهش وزن خود دارد: ژنیستئین، ترکیبی که مستقیما بر روی ژن‌های چاقی اثر می‌گذارد، و به کم کردن آن‌ها و کاهش قابلیت ذخیره‌ی چربی شما کمک می‌کند. (لوبیا و عدس نیز دارای همان مواد تشکیل دهنده‌ی عالی هستند، هرچند که به لحاظ طعم و مزه‌ از خوشمزگی کمتری برخوردارند.)

توصیه: این نوع کره را بخورید!

جینا هاسیک می‌گوید: “هنگام خرید کره بادام زمینی، سعی کنید آن کره‌ای را انتخاب کنید که بادام زمینی تنها ماده‌ی تشکیل دهند‌ه‌ی آن باشد. اگر ترجیح می‌دهید کره‌ای دارای افزودنی‌هایی مانند روغن یا نمک بخرید، مواظب مواد استفاده شده در آن باشید. آن موردی را انتخاب کنید که از روغن سالم‌تر استفاده می‌کند، نه فقط آن کره‌ای که از روغن هیدروژنه استفاده می‌کند. همچنین از کره‌های بادام زمینی که «کم‌کالری» یا «کم چربی» هستند اجتناب کنید. وقتی از یک ماده‌ی تشکیل دهنده مقدار کمتری وجود داشته باشد، اغلب ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی دیگری اضافه شده است. کره‌های بادام زمینی کم کالری یا کم چربی همیشه شکر را به جای چربی حذف شده اضافه کرده‌اند.”


ترجمه: تحریریه – کامروا ابراهیمی

منبع: eatthis

کره بادام زمینی: ۱۶ اتفاق که با خوردن کره بادام زمینی در بدن رخ می‌‌دهد


مطالب مرتبط
۵ اشتباه در پاکسازی گوش
۵ خطر ناخن جویدن که کمتر شنیده اید
باهوشترین کشورهای جهان :۱۵ کشور با بالاترین میانگین آی کیو در جهان
۴۰ بهترین شرکت هواپیمایی جهان در ۲۰۱۶ بر اساس عملکرد به موقع
۲ روش تشخیص روغن زیتون تقلبی
۳۰ کار که بهتر است بعد از ۳۰ سالگی انجام ندهید
۲۳ خوراکی انرژی زا طبیعی که زندگی‌تان را دگرگون می‌کنند
درمان گرسنگی: ۳۰ دلیل احساس گرسنگی شدید و ۳۰ درمان آن‌ها
۲۵ عجیب ترین و معروف ترین اعداد جهان و دلیل اهمیت آن ها
آرژنین: ۶ خوراکی سرشار از آرژینین که برای سلامتی لازم است
۲۵ کشور با بالاترین سطح امید به زندگی در جهان
پورشه: ۳۰ حقیقت درباره‌ پورشه که شگفت‌زده‌تان می‌کند
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

متن دیدگاه