بهینه سازی محتوا: ۳۶ درس از الکسا برای سئو یا بهینه سازی محتوا

0 

بهینه سازی محتوا این روزها اصلی ترین دغدغه ی مالکان و بازیگران کسب و کارهایی اینترنتی و آنلایین است. اگر شما هم با این دغدغه دست به گریبان هستید این نوشتار به شما کمک خواهد کرد. پس، پیش از آن‌که بخواهید پست یا برگه بعدی را در وب سایت یا وبلاگ تان  منتشر کنید، با استفاده از درس های بهینه سازی محتوا که در این فهرست آمده است مطمئن شوید محتوای تان برای خوانندگان، خزندگان یا کراولرهای جستجو، و اهداف بازاریابی تان کاملا سئو یا بهینه سازی محتوایی شده باشد. در این نوشتار با ۳۶ درس از مدیران الکسا برای سئو محتوا یا بهینه سازی محتوا آشنا خواهید شد.

درس های الکسا برای بهینه سازی محتوا در سایت یا نوشته ها و برگه های سایت

فهرستی از نکات ضروری برای بهینه سازی محتوا در سایت یا پست‌های وبلاگی در ادامه آمده است. در نظر داشته باشید این که فهرست توسط الکسا تهیه شده است و در آن تمام نکات لازم برای بالا رفتن در رتبه بندی الکسا دیده شده است.

۱. عنوان، سرنوشته، سرخط یا تیتر نخست پست تان را پیدا کنید

برای عنوان یا سرنوشته پست‌تان باشد، حداقل یک ایده‌ی اولیه بیابید.  دانستن تیتر، پیش از آن‌که بخواهید شروع به نوشتن کنید، کمک‌تان می‌کند از موضوع اصلی خارج نشوید، و اطلاعاتی را که خواننده با مشاهده‌ی عنوان متن به دنبال آن است، ارائه دهید. داشتن عنوان مناسب که در آن کلید واژه جستجو پذیر استفاده شده باشد مهم ترین اصل در سئو محتوا است.

مطلب مرتبط: سئو سایت: آموزش ۵۰ تکنیک بهینه سازی وب سایت برای افزایش بازدید ارگانیک

۲. مخاطب تان را شناسایی کنید

دقیقا مشخص کنید، این پست( نوشته یا برگه) را برای چه کسی می‌نویسید. وقتی مخاطب اصلی محتوای‌تان را با دقت شناسایی کنید آسان تر می‌توانید مطلب تان را دقیق و شفاف بنویسید. اگر مخاطب‌تان را نمی‌شناسید، درباره‌ی تیپ های مختلف شخصیتی مخاطبان یا خریداران تحقیق کنید، تا بتوانید فهرستی اجمالی از خوانندگان ایده‌آل‌تان تهیه کنید.

۳. از هدف تان آگاه باشید

تمام محتوای دیجیتال باید بر اساس برنامه‌ی بازاریابی موجود در ذهن‌تان تهیه شوند. بنابراین، یکی از نخستین مواردی که باید در فهرست نکات ضروری برای نوشتن به آن‌ها توجه کنید، شناسایی و تعیین بالاترین و اصلی ترین هدف‌تان از بازاریای وبلاگ تان است (به عنوان مثال، برخی از این اهداف عبارت هستند از ایجاد آگاهی مناسب از برند، گرفتن ایمیل (رایانامه‌) مشترکین، بالا بردن سطح سئو ، و غیره). بدون این هدف سئو محتوا عملا کورکورانه و مبهم و در نهایت شکست خورده خواهد بود.

۴. یک کلیدواژه اصلی به پست اختصاص دهید

بهینه سازی محتوا

با استفاده از ابزار درجه دشواری کلیدواژه الکسا یا راه های دیگر، کلیدواژه ها را برای بهره‌گیری از آن‌ها در پست‌های‌تان شناسایی کنید. کلیدواژه باید دقیقا نماینده و نمایانگر موضوع پست( نوشته یا برگه)، و البته حائز اهمیت بالایی در صنعت‌تان، باشد. این کلیدواژه باید نسبتا محبوب و دارای آن سطحی از درجه دشواری (میزان رقابت‌ برای به دست آوردن آن کلیدواژه) باشد که بتوانید با استفاده از آن رتبه تان را بهبود ببخشد. کلید واژه از ارکان مهم بهینه سازی محتوا است که در موفقیت یک نوشته نقش کلیدی بازی می کند.

۵. از کلید واژه اصلی در تیتر استفاده کنید

سرنوشته یا تیترتان را مجددا بررسی کنید، و از کاربرد کلیدواژه اصلی در عنوان نیز مطمئن شوید.

۶. تعدادی کلیدواژه فرعی نیز به پست‌تان اختصاص دهید

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد فهرست نکات ضروری برای نوشتن، شامل تلاش برای یافتن کلیدواژه های مرتبطی است که بتوانید در پست از آن‌ها استفاده کنید. سه یا چهار کلیدواژه فرعی انتخاب کنید که با کلیدواژه هدف اصلی در پست‌تان مرتبط باشند.

مطلب مرتبط: سئو چیست:‌ ۳ چه چیز مهم از سئو که سئوکاران به شما نمی‌گویند

۷. بیش‌تر از ۳۰۰ کلمه بنویسید

هر میزان که برای پوشش کامل موضوع نیاز است، بنویسید؛ بهترین اقدام این است که بیش‌تر از ۳۰۰ کلمه بنویسید تا به موتورهای جستجو نشان دهید، پست‌تان یک منبع کامل است. بنابر این طول یک نوشته معیاری همزمان معیاری برای بسندگی حجم و محتوا است و بدون رعایت آن سئو سایت یا بهینه سازی محتوا عملا ناقص خواهد بود.

۸. بر ارزش مطلب‌تان بیفزایید

هنگام نوشتن یک پست از جزییات، حقایق، آمار، نکات کلیدی، و اطلاعاتی استفاده کنید که برای خواننده ارزشمند و مفید باشند. فقط به موارد بالا اکتفا نکنید. خوانندگان و مخاطبان به دنبال یادگیری هستند نه بهینه سازی محتوا. پس خود محتوا بسیار اهمیت دارد. محتوایی تولید کنید که وقت و پول مخاطب تان را هدر ندهد.

۹. صرفا مطالب را بازگو نکنید، بلکه آن‌ها را به خوبی نشان دهید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در فهرست نکات ضروری برای نوشتن وبلاگ استفاده از نمونه‌ها و مثال‌هایی است که به مخاطبان کمک کنند پیام‌هایی را که قصد به اشتراک گذاری‌شان را دارید، عمیقا درک کنند و فرا بگیرند.

۱۰. از وجه (فعل) معلوم استفاده کنید

با استفاده از وجه معلوم در نگارش متن‌، جذابیت پست‌تان را حفظ کنید. از کاربرد وجه مجهول خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث شود پست‌تان خسته کننده و غیر جذاب شود. زبان مجهول در بهینه سازی محتوا عملا باعث قطع ارتباط با مخاطب خواهد شد و او را خسته می کند. او می خواهد حضور شما را حس کند.

۱۱. در سطح متوسط و همه فهم بنویسید

با این‌که کیفیت نوشتن‌تان باید بالا باشد، ولی در عین حال ساده بنویسید. بیش از اندازه از ساختارها یا اصطلاحات پیچیده‌ای استفاده نکنید که خوانندگان را از ادامه‌ی مطالعه‌ی پست‌تان باز دارند. بهترین سطح برای نوشتن مطالب در سایت، سطح دیپلم است. در نظر داشته باشید مخاطبان شما فقط دانشگاهیان نیستند و دوست ندارند برای درک واژه ها و اصطلاحات به سراغ فرهنگ ها بروند. آن ها با کلیدواژه های محاوره ای و روزمره جستجو می کنند و به دنبال مطالب آسان فهم هستند.

۱۲. برای بهینه سازی محتوا هرگز محتوای دیگران را ندزدید

محتوای تولیدی‌تان باید همیشه اصل باشد، و هرگز نباید نسخه‌ی کپی وب‌سایت‌های دیگر باشد. سرقت محتوا از دیگر سایت‌ها می‌تواند به اعمال جریمه‌هایی از جانب موتورهای جستجو منجر شود. متاسفانه در کشور ما سرقت محتوا به یک فضیلت تبدیل شده است. این پاشنه ی آشیل در بهینه سازی محتوا است. ظاهرا درکشور ما باور عمومی بر این است که هر کس از راه میرسد یک وب سایت برای کسب و کارش درست می کند و می کوشد به هزینه ی دیگران با سرقت محتوا به پست های اش سر و سامان بدهد. این سایت ها در نهایت محکوم به فنا هستند. اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی با دوامی داشته باشید سرقت محتوا آفت رسیدن به این هدف خواهد بود.

۱۳. منابعی را که در تولید محتوا استفاده کرده‌اید، به طور مناسب ارائه کنید

اگر در پست وبلاگی‌تان از اطلاعات سایت‌های دیگر یا نقل قولی از آن‌ها استفاده کرده‌اید، با استفاده از فهرست منابع یا لینک (پیوند) به آن منابع، حسن نیت و اعتبار سایت‌تان را به خوبی نشان دهید. بر خلاف تصور رایج، ارجاع به مراجع و منابع استفاده شده به بهینه سازی محتوا کمک می کند.

۱۴. از عنوان‌های فرعی استفاده کنید

محتوای‌تان را با استفاده از عنوان‌های فرعی (subheadings) در سراسر پست وبلاگی‌تان تقسیم‌بندی کنید، تا هر بخش به خوبی از دیگری مجزا شود.

۱۵. حداقل در یک عنوان فرعی از کلیدواژه اصلی استفاده کنید

یکی دیگر از نکات ضروری برای نوشتن محتوا، استفاده از کلیدواژه اصلی در حداقل یکی از عناوین فرعی است.

۱۶. پاراگراف‌های بزرگ را بشکنید و به پاراگراف‌های کوچک تبدیل کنید

محتوای دیجیتال باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را به صورت اجمالی و سریع مطالعه کرد؛ از این رو، توده‌های بزرگ متنی و پاراگراف‌های بزرگ را بشکنید و آن‌ها را به پاراگراف‌های کوچک‌تری تبدیل کنید که بین‌شان فضای سفید دیده شود. به این ترتیب متن چشم نواز و خوانش پذیری را با این درس ساده ی بهینه اسزی محتوا به مخاطبانتان عرضه می کنید.

۱۷. اطلاعات مهم را هایت‌لایت کنید

یکی از مهم‌ترین نکات نوشتن محتوا استفاده از برخی ویژگی‌های قالب‌بندی است که باعث می‌شوند بتوان متن را به صورت اجمالی و سریع مطالعه کرد. اطلاعات مهم را به صورت بولد (درشت)، ایتالیک (مورب) یا هایت‌لایت (برجسته) بنویسید.

مطلب مرتبط: ۹ راز طلایی سئو حرفه ای که برندتان را به اوج موفقیت می‌رساند

۱۸. از اشکال گرافیکی کمکی استفاده کنید

هم‌چنین، محتوای وبلاگ‌تان باید حاوی تصاویر، ویدئوها، پست‌های اجتماعی ضمیمه و غیره باشد که بتوانند پست‌تان را جذاب‌تر و دلپذیرتر کنند.

۱۹. مطمئن شوید اندازه‌ی تصاویر درست باشد

تصاویر خیلی بزرگ سرعت لود (بارگیری) صفحه را کند می‌کنند؛ از این رو، از عکس‌های خیلی بزرگ استفاده نکنید. با این حال تصاویر و فیلم ها نباید برای هدف بهینه سازی محتوا آنقدر کوچک و بی کیفیت باشند که توی ذوق خواننده بزند.

۲۰. از کلیدواژه اصلی در ‌‌تگ alt‌‌ تصاویر استفاده کنید

جهت بهبود بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو( یا سئو سایت) از کلیدواژه هدف یا اصلی صفحه در ‌‌تگ alt‌ تصاویر استفاده کنید.

۲۱. از کلیدواژه اصلی در نام فایل و عنوان تصویر استفاده کنید

بهینه سازی محتوا

هم‌چنین هنگام افزودن تصاویر در سیستم مدیریت محتوا (CMS)، از کلیدواژه اصلی در نام اصلی فایل و عنوان تصویر استفاده کنید.

۲۲. در انتخاب تصاویر از قانون کپی رایت تخطی نکنید

جهت اجتناب از تخطی از قانون کپی رایت درباره‌ی عکس‌‌ها و ویدئوهای دیجیتال، دوباره آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید حق انتشارشان را در رسانه دارید یا خیر.

۲۳. از کلیدواژه اصلی در عنوان صفحه استفاده کنید

این مورد نیز یکی دیگر از نکات ضروری برای نوشتن محتوا با هدف بهینه سازی محتوا  است. با انتخاب عنوان صفحه‌ای که شامل کلیدواژه اصلی نیز باشد، سئو یا بهینه سازی محتوا را از همان آغاز انجام دهید. به منظور اجتناب از بروز مشکلات مربوط به تگ عنوان تکراری که ممکن است به سئو سایت‌تان آسیب بزند، مطمئن شوید عنوان صفحه‌های‌تان عبارت یا کلمه‌ای منحصر به فرد باشد. معمولا، می‌توانید برای انتخاب عنوان صفحه‌ از همان سرنوشته یا تیتر نیز استفاده کنید.

۲۴. از کلیدواژه اصلی در توضیحات متا استفاده کنید

هم‌چنین، باید کلیدواژه اصلی را در توضیحات متا نیز قرار دهید. توضیحات متا باید منحصر به فرد و کم‌تر از ۳۲۰ کاراکتر باشد.

۲۵. از کلیدواژه اصلی در نخستین پاراگراف استفاده کنید

یکی دیگر از نکات سئو یا بهینه سازی محتوا در تبلیغ‌نویسی،‌ گنجاندن کلید واژه اصلی در نخستین پاراگراف نسخه‌ی متنی است تا بتوانید به خزندگان (کراولرهای) جستجو به خوبی محتوای‌تان را نشان دهید.

۲۶. از کلیدواژه اصلی در جایی نزدیک به انتهای نسخه‌ی متنی نیز استفاده کنید

کلیدواژه اصلی را با اشاراتی به عبارت هدف، در ابتدا و انتهای نسخه‌ی متنی قرار دهید.

۲۷. از کلیدواژه اصلی به شکلی طبیعی در سراسر نسخه‌ی متنی استفاده کنید

بیش از اندازه از کلیدواژه استفاده نکنید. از کلیدواژه به اندازه‌ای استفاده کنید که نسبت تراکم کلیدواژه به متن ۲ درصد باشد.

۲۸. از کلیدواژه فرعی حداقل یک بار در نسخه‌ی متنی استفاده کنید

با افزودن هر یک از کلیدواژه های مرتبط به متن، دست‌کم به اندازه‌ی یک بار، کلیدواژه اصلی‌تان را تقویت کنید.

۲۹. به صفحه‌های مرتبط داخلی لینک (پیوند) دهید

یکی دیگر از نکات ضروری برای نوشتن محتوا، افزودن لینک سایر پست‌ها و صفحه‌های منتشر شده‌ی داخلی موجود در سایت‌تان به عبارات مرتبط در یک پست است.

۳۰. به سایر وب‌سایت‌های با کیفیت نیز لینک بدهید

برای افزایش اعتبار و پیوند با منابع، به دیگر وب‌سایت‌های با کیفیت نیز لینک‌های (پیوند) خارجی مرتبط بدهید. این لینک‌ها برای سئو مفید هستند.

۳۱. لینک‌های خارجی را به گونه‌ای تنظیم کنید که در صفحه‌ی جدید باز شوند

لینک‌های خارجی صفحه‌تان را بررسی کنید، و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم که در صفحه‌ی جدید باز شوند؛ به این ترتیب، وقتی خوانندگان روی‌شان کلیک می‌کنند و به سایت دیگری می‌روند، از سایت شما خارج نمی‌شوند.

۳۲. در پایان متن، خوانندگان را نیز به اقدام فرا بخوانید

از آن‌جا که تمام پست‌های وبلاگی خوب با هدف خاصی در ذهن نویسنده نوشته می‌شوند، در پایان پست، خوانندگان را فرا بخوانید و بگویید اکنون چه انتظاری از آن‌ها دارید.

۳۳. چندین تیتر اضافه نیز بنویسید

بار دیگر به تیترتان برگردید و چند نمونه‌ی دیگر از تیتر مربوط به متن‌تان را بنویسید، تا در نهایت به عنوان قدرتمندی برای پست‌تان دست یابید. بین گزینه‌های جدید، بهترین عنوان را انتخاب کنید. این عنوان حتما باید شامل کلیدواژه اصلی، و مختصر و جذاب باشد. تیتر نهایی‌تان باید کم‌تر ۶۰ کاراکتر داشته باشد تا در نتایج جستجو به طور کامل نشان داده شود.

۳۴. پست‌تان را برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بهینه سازی کنید

با ایجاد محتوایی که دارای لینک‌ها، علامت‌ها، و نمادهایی برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی باشد، خوانندگان را ترغیب کنید پست‌های‌تان را برای دیگران منتشر کنند.

۳۵. نسخه‌ی متنی‌تان را ویرایش نهایی کنید

متن را با دقت ویرایش کنید تا خطاهای املایی و دستوری، و هم‌چنین تایپی نداشته باشد. تا وقتی متن‌تان را به طور کامل ویرایش نکرده‌اید، هرگز آن را منتشر نکنید.

۳۶. از ابزار چک کننده‌ی سئو صفحه وب سایت الکسا استفاده کنید

بهینه سازی محتوا

وقتی پست‌تان را منتشر کردید با اجرای چک کننده‌ی سئو صفحه وب‌سایت الکسا، از عدم ارتکاب هرگونه اشتباه در مراحل بهینه سازی محتوا در وب‌سایت مطمئن شوید.

با استفاده از ابزارهای الکسا تمام پست‌های وبلاگ‌تان را به بهترین وجه بهینه کنید

از هدفمند بودن انتشار هر یک از پست‌های‌تان مطمئن شوید، و برای پیشرفت اهداف بازاریابی‌تان برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از فهرست نکات ضروری برای نوشتن و بهینه سازی محتوا هرگز هیچ مرحله‌ای را از دست نمی‌دهید.


ترجمه: تحریریه – امیررضا مصطفایی

منبع: alexa

بهینه سازی محتوا: ۳۶ درس از الکسا برای سئو یا بهینه سازی محتوا


سئو سایت: آموزش ۵۰ تکنیک بهینه سازی وب سایت برای افزایش بازدید ارگانیک
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Comments are closed.