فواید روزه ۱۲ ساعتی در یک روز برای سلامتی که علم اثبات کرده است

0 

روزه داری اغلب به عنوان فرایندی شناخته می‌شود که بخشی از اعمال دینی معمول است. به غیر از آن، یک شکلی از روزه از سوی پزشکان قبل از عمل جراحی یا شروع مراحل درمانی به بیماران توصیه می‌شود. روزه داری به هر دلیلی که باشد، به عنوان عمل پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن برای مدت زمان مشخص تعریف می‌شود. در ادامه فواید روزه ۱۲ ساعتی در یک روز برای سلامتی که علم اثبات کرده آمده است.

به لحاظ بیولوژیکی، روزه داری به تغییر وضعیت متابولیک بدن پس از پرهیز از خوردن برای یک مدت زمانی مشخص، یا به طور خاص تر به مدت ۱۲ ساعت اشاره می‌کند.

بنابراین، روزه داری اغلب به اعمال مذهبی و توصیه های پزشکی مرتبط است، اما آیا واقعا برای سلامتی مفید است؟ در این نوشتار ما در مورد فواید روزه ۱۲ ساعتی برای سلامتی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱. به کاهش وزن کمک می‌کند

خوب، شاید این مزیت بیش از هر چیز دیگری قابل پیش‌بینی و آشکار باشد. دلیل چنین تاثیری این نیست که به مدت چند ساعت دست از خوردن برمی‌دارید. واقعیت این است که وقتی بدن وارد حالت متابولیک یا گرسنگی کشیدن می‌شود، قرار نیست که بدن دست از پیدا کردن یک منبع انرژی برای ارگان‌های بدن‌تان بردارد.

مطلب مرتبط: ۲۵ مهمترین فواید روزه‌گرفتن و روزه داری برای سلامت جسمی و روحی

در عوض، بدن سراغ یک منبع جایگزین انرژی می‌رود و این منبع چیزی نیست جز چربی‌هایی که به شدت تمایل دارید از دست‌شان خلاص شوید. به غیر از این، بدن از ۷۰ درصد آب تشکیل شده‌است. و اگر در این مدت آب ننوشید، بیش‌تر آب بدن را از طریق ادرار کردن و عرق کردن (مگر این‌که کل روز را ادرار نکنید و خیر، گریه کردن آب بدن را از بین نمی‌برد) از دست خواهید داد. به این ترتیب شما وزن آب را هم از دست می‌دهید.

۲. به کنترل دیابت کمک می‌کند

۱۲ ساعت روزه گرفتن در روز مزایای زیادی برای سلامتی دارد. برای کسانی که به دنبال تنظیم سطح قند خون هستند، ۱۲ ساعت روزه بودن به صورت متناوب می‌تواند یک روش طبیعی برای انجام این کار باشد. بدن افراد مبتلا به دیابت، معمولا به انسولین مقاوم است، هورمونی که برای تنظیم میزان قند خون و تنظیم توزیع گلوکز مهم است.

این بیماری به دلیل تجمع گلوکز در بافت است. هنگامی که یک فرد روزه می‌گیرد، ذخیره چربی بدن‌اش سوزانده می‌شود، و در نتیجه، تولید چربی اضافی به حداقل می‌رسد. این امر باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و در نهایت سطح قند خون را نرمال می‌کند.

فواید روزه ۳: عملکرد مغز را بهبود می‌دهد

مطالعات قبلی در مورد اثرات روزه‌داری متناوب بر سلامت مغز نشان داد که انسان و حیواناتی که روزه گرفتند، رشد سلول‌های عصبی جدید، بهبودی عوارض سکته‌ی مغزی و سایر آسیبهای مغزی و بهبود عملکرد حافظه را تجربه کردند.

همچنین به لحاظ علمی ثابت شده‌است که روزه‌داری به طور بالقوه از ابتلا به اختلالات تحلیل‌برنده‌ی اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند، سبب تحریک عملکرد شناختی می‌شود و کیفیت زندگی کسانی را که در حال حاضر با این اختلالات زندگی می‌کنند، بهبود می‌دهد.

مطلب مرتبط: پاکسازی بدن با روزه :۱۴ توصیه و انواع روزه برای سلامتی

حقیقت درباره قلب

۴. عملکرد قلب را تقویت می‌کند

اولین مزیتی که روزه‌داری متناوب می‌تواند داشته باشد کاهش وزن است که از دست دادن درصدی از چربی را شامل می‌شود. کاهش چربی به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. مطابق با مطالعات انجام شده ثابت شده‌است زمانی که آدم‌ها سیگار نمی‌کشند، مشروبات الکلی نمی‌نوشند، یا به میزان فراوان گوشت نمی‌خورند، آمار مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی کاهش می‌یابد.

مقدار پایین چربی در بدن همچنین عملکرد کلیه را بهبود می‌دهد و فشار خون را پایین می‌آورد. علاوه بر این، روزه‌داری متناوب می‌تواند سطح کلسترول، و به ویژه تری‌گلیسیرید را کاهش دهد، چرا که این‌ها در طول روند روزه‌داری به عنوان منبع جایگزینی از انرژی توسط بدن استفاده می‌شوند.

فواید روزه ۵: از مرگ زودرس جلوگیری می‌کند

اعتقاد بر این است که کسانی که روزه‌داری متناوب را امتحان می‌کنند، طول عمر بیش‌تری دارند در مقایسه با افرادی که سه بار در روز غذا می‌خورند،. به گفته‌ی دانشمندان علوم اعصاب، روزه‌داری متناوب، بدن را در معرض استرس قرار می‌دهد و بدن آن را به عنوان یک تهدید دائمی می‌بیند.

مطلب مرتبط: چگونگی روز ه داری با آب ‌میوه و سبزیجات

به این ترتیب، دفاع طبیعی سلولی علیه آسیب در وضعیت آماده‌باش قرار می‌گیرد. علاوه بر این، روزه‌داری متناوب سبب می‌شود که بدن به محافظت از خود و ترمیم بافت روی بیاورد و به این ترتیب اندام‌ها به طور موثر عمل خواهند کرد.

فواید روزه ۶: برای سلامت پوست مفید است

بسیاری از ما با این مفهوم آشنا هستیم که مصرف برخی از مواد غذایی خاص به جوانسازی پوست به صورت طبیعی کمک می‌کند. اما ظاهرا، پرهیز از خوردن غذا نیز منافعی برای پوست دارد. روزه گرفتن به این معنی است که ما از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها اجتناب می‌کنیم، و این شامل دوری از مواد غذایی فرآوری‌شده و محصولات لبنی است که در ایجاد آکنه روی پوست نقش دارند.

بسیاری از ما نمی‌دانیم که به برخی از غذاهایی که می‌خوریم حساسیت داریم. این امر ممکن است به واکنش التهابی منجر شود. هنگامی که روزه می‌گیریم، مقدار غذایی که مصرف می‌کنیم را کاهش می‌دهیم و به همین ترتیب میزان قرار گرفتن در معرض مواد غذایی را که برای ما حساسیت‌زا هستند را نیز کاهش می‌دهیم. روزه برای مو و ناخن نیز مفید است، روزه‌ گرفتن به موها و ناخن کمک می‌کند تا به خوبی رشد کنند. بله، ما می‌توانیم با ۱۲ ساعت روزه‌داری در روز مزایای زیادی را به دست بیاوریم.

مطلب مرتبط: اثرات روز ه بر مغز از دیدگاه یک عصب شناس

۷. با بیماری‌های مزمن مبارزه می‌کند

اولین گام توسعه‌ی بیماری‌های مزمن در سطح سلولی، وجود مولکول‌هایی به نام گونه‌های اکسیژن واکنشی آغاز می‌شود. آن‌ها مولکول‌های ناپایداری هستند که با ایجاد استرس اکسیداتیو و در نهایت آسیب رساندن به پروتئین‌ها و DNA، در توسعه‌ی بیماری‌های مزمن مانند سرطان نقش دارند.

روزه‌داری متناوب می‌تواند به کاهش سطح استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند و در نتیجه مانع از توسعه‌ی بیماری‌های مزمن شود.

روحیه مبارزه طلبی

فواید روزه ۸: سلامت روانی و معنوی را بهبود می‌دهد

روزه‌داری تقریبا در همه‌ی ادیانی که در جهان است، وجود دارد بنابراین اگر به طور معمول انجام شود می‌تواند معنویت را توسعه دهد. افرادی که به صورت روزانه روزه می‌گیرند بر این باورند که در حین پرهیز از خوردن و نوشیدن احساس آرامش دارند، و مطالعات نشان داده‌اند که روزه ممکن است سطح اضطراب و استرس را کاهش دهد. امروزه بسیاری از کارشناسان روزه‌داری را به عنوان یک درمان طبیعی برای مقابله با مشکلات عاطفی توصیه می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۵ توصیه‌ی سلامت تغذیه در رمضان

هشدارهایی قبل از روزه گرفتن

شاید تمایل زیادی به روزه گرفتن در خودتان احساس می‌کنید، اما ممکن است انجام آن در ابتدا دشوار باشد، به خصوص اگر مشغول کار یا برنامه‌هایی هستید که ایجاب می‌کنند به لحاظ جسمی و ذهنی فعال باشید.

علائمی وجود دارد که ممکن است با شروع ناگهانی روزه برای‌تان رخ دهد. این علائم غالبا پدیدار می‌شوند به این دلیل که بدن در حال تلاش برای سازگار شدن با این تغییر وضعیت متابولیک است. علائم احتمالی شما عبارتند از سوزش سر دل، سردرد، کم شدن انرژی و مه‌آلود شدن مغز. اگر به مدت طولانی روزه‌ی متناوب بگیرید، این علائم ناپدید می‌شوند.


ترجمه: تحریریه – سارا فیضی

منبع: drhealthbenefits

فواید روزه ۱۲ ساعتی در یک روز برای سلامتی که علم اثبات کرده است


فواید روزه ۱۲ ساعتی در یک روز برای سلامتی که علم اثبات کرده است

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

خواص گوجه فرنگی: ۴۵ مهمترین فواید گوجه فرنگی+مضرات گوجه فرنگی
خواص تخمه کدو: ۲۰ مهمترین فواید تخمه کدو برای سلامتی
خواص عدس: ۱۸ خاصیت عدس برای سلامتی و درمان+مضرات عدس
خواص خردل: ۲۰ فایده علمی خردل برای سلامتی
خواص آب انار در بارداری: ۱۵ خاصیت آب انار برای سلامتی در دوران بارداری
خواص آجیل: ۲۵ فایده‌ باورنکردنی آجیل و میوه خشک برای سلامتی
۱۴ مهمترین فواید سلامتی بازی کودکان در هوای آزاد
۸ فایده رایحه درمانی برای بیماران سرطانی
۱۱ مهمترین فواید زنجبیل برای بیماران دیابتی
۱۸ مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی
۲۲ مهمترین خواص تخم بلدرچین برای سلامتی
۳۰ مهمترین علت خواب رفتن دست و پا ؛پیشگیری و درمان گزگز دست و پا
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Comments are closed.