کاهش تورم و التهاب: ۶ درمان خانگی تورم ناشی از تروما

0 

تورم واکنش طبیعی بدن ما در برابر آسیب است. علی‌رغم اقدامات احتیاطی زیادی که همیشه انجام می‌دهید، جراحت ممکن است در هر زمان و مکانی رخ بدهد. مثلا ممکن است هنگام راه رفتن پای‌تان پیچ بخورد یا حتی در تلاش برای بلند کردن یک بسته سنگین بازوی‌تان آسیب ببیند. در این نوشتار همراه ما باشید تا درباره روش های خانگی کاهش تورم و التهاب نکات بسیار خوبی بدانید.

تورم زمانی اتفاق می‌افتد که پوست یا یکی از ارگان‌های بدن در نتیجه‌ی تشکیل ماده‌ی سیال بزرگ شود، و در واقع یکی از واکنش‌های التهابی بدن نسبت به آسیب است و نقش محافظتی دارد. مایع اضافی از بافت‌ها در برابر آسیب بیش‌تر در روند بهبودی محافظت می‌کند. تورم ناشی از آسیب می‌تواند بسیار دردناک باشد و برای جلوگیری از آسیب بیش‌تر نیاز به اقدام فوری دارد.

موارد زیر علائم و نشانه‌های آسیب و التهاب در محل تروما هستند.

– درد

– حساسیت نسبت به درد

– تورم نسبتا سریع

– کبودی

– قرمزی

– گرما

– از دست دادن توان فعالیت

چه زمانی باید برای کاهش تورم و التهاب پزشک مراجعه کرد؟

تورم بیش از حد همراه با علائم دیگر، مانند عدم توانایی حرکت بخش متورم یا درد شدید، به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد.

همچنین اگر تورم در طول ۷۲ ساعت ناپدید نشود و با همان شدت باقی بماند، با پزشک‌تان مشورت کنید زیرا تاخیر در کاهش تورم ممکن است منجر به عوارض دیگری شود.

با شروع درمان فوری می‌توانید از تورم بیش از حد جلوگیری کنید. داروهای طبیعی زیادی را می‌توانید برای جلوگیری از تورم ناشی از آسیب یا کاهش آن به کار ببرید.

۱. منطقه‌ی آسیب‌دیده را استراحت بدهید

برای اطمینان از کاهش تورم و التهاب اجازه بدهید منطقه‌ی آسیب‌دیده به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول استراحت کند.

استراحت کافی و درست یک جزء کلیدی در ترمیم آسیب بافت نرم است که اغلب آسیب‌های جزئی در آن رخ می‌دهد. در مقابل، فشار وارد کردن در ناحیه‌ی آسیب‌دیده موجب تورم و درد بیش‌تر و تاخیر در روند بهبودی خواهد شد.

– اگر پا یا مچ دست‌تان آسیب دیده‌است، از یک چوب‌دستی استفاده کنید تا فشار از ناحیه‌ی تورم کاسته شود.

– اگر یک بازوی آسیب‌دیده دارید، از بازوی دیگرتان برای انجام کارها استفاده کنید یا از دیگران برای انجام کارهای‌تان کمک بگیرید.

۲. کمپرس سرد

در ۷۲ ساعت اول پس از یک آسیب شدید، استفاده از کمپرس سرد یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن تورم است. سرما- درمانی باعث کاهش جریان خون در ناحیه‌ی آسیب‌دیده و در نتیجه مهار انباشت مایع اضافی می‌شود و از این رو تورم هم کاهش می‌یابد. این روش درمانی همچنین باعث کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود و به این ترتیب روند بهبودی را تسریع می‌دهد.

دمای سرد اثر بی‌حس‌کننده روی اعصاب دارد و به این ترتیب نقشی کلیدی در کاهش درد ایفا می‌کند.

* چند تکه یخ را لای یک حوله‌ی نازک قرار دهید.

* این بسته را به مدت ۱۰ دقیقه در منطقه‌ی آسیب‌دیده بگذارید.

* این روند را هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار تکرار کنید.

به جای قالب یخ، می‌توانید یک کیسه‌ی یخ‌زده‌ی نخود را به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید.

نکته: یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند و حتی باعث یخ‌زدگی شود. علاوه بر این، یخ گزینه‌ی مناسبی برای آسیب‌های مزمن نیست.

۳. اعمال فشار

اعمال فشار در منطقه‌ی آسیب‌دیده یکی دیگر از روش‌های موثر برای کاهش تورم و التهاب است.

این روش درمانی مانع از جمع شدن مایع در ناحیه‌ی آسیب‌دیده می‌شود و به این ترتیب به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

۱. برای اعمال فشار،  یک باند الاستیک مشابه را از فروشگاه خریداری کنید.

۲. باند را با استفاده از فشار ملایم دور منطقه‌ی آسیب‌دیده ببندید.

۳. اجازه بدهید باند در طول روز بماند تا تورم کاهش یابد.

۴. باند را قبل از خواب باز کنید.

* نکته: باند را بیش از حد محکم نبندید، زیرا در غیر این صورت، گردش خون مناسب را مختل می‌کند.

۴. منطقه‌ی آسیب‌دیده را بالا نگه دارید

گردش خون ضعیف تورم ناشی از آسیب را در هر بخشی از بدن بدتر می‌کند.

بالا نگه داشتن ناحیه‌ی آسیب‌دیده مانند دست، انگشت، مچ پا، یا ساق پا بالاتر از سطح قفسه‌ی سینه می‌تواند به میزان زیادی به کاهش تورم کمک کند. در واقع این کار ناحیه‌ی آسیب‌دیده گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه ناراحتی‌های مرتبط با آسیب، مانند تورم، درد و سایر نشانه‌های التهاب تسکین می‌یابد. این روش درمانی همچنین باعث کاهش حذف مواد زائد و بهبود سرعت روند التیام می‌شود.

– اگر دست یا انگشتان‌تان تورم داشته باشند، می‌توانید روی یک مبل بنشینید، چند بالش را زیر دست‌تان قرار دهید، و اجازه بدهید دست‌تان روی بالش‌ها استراحت کند.

– در زمان خواب، چند بالش را در زیر دست یا پای آسیب‌دیده قرار دهید تا کمی‌ بلندتر باشند.

– در صورت لزوم، برای بالا نگه داشتن دست یا پا از یک تکه پارچه یا باند استفاده کنید.

۵. ناحیه‌ی آسیب‌دیده را در آب و نمک اپسوم خیس بگذارید

هنگامی ‌که پای کاهش تورم و درد پس از آسیب به میان می‌آید، نمک اپسوم گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

نمک اپسوم از سولفات منیزیم تشکیل شده و به بهبود گردش خون کمک می‌کند و در عین حال عضلات منقبض را شل می‌کند.

شما می‌توانید استفاده از نمک اپسوم را ۴۸ ساعت پس از آسیب‌دیدگی شروع کنید.

* ۲ قاشق غذا خوری نمک اپسوم را در یک لگن کوچک پر از آب گرم بریزید و خوب هم بزنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منطقه‌ی آسیب‌دیده را (مثلا پا یا دست) در این ترکیب خیس کنید. این روش درمانی را تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

* برای مناطق آسیب‌دیده که بزرگ‌تر هستند مانند ساق پا یا شانه، می‌توانید تمام بدن خود را در وان حمام حاوی نمک اپسوم و آب خیس کنید. نصف فنجان نمک اپسوم را با آب گرم داخل وان مخلوط کنید و به مدت آن ۱۵ دقیقه در این ترکیب خیس بخورید. این روش درمانی را دو بار در هفته انجام دهید.

۶. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از داروهای مناسب برای کاهش تورم و التهاب است. خواص ضد التهابی و قلیایی آن درکنار پتاسیم، کلسیم و سایر مواد معدنی ضروری موجود در آن به کاهش درد و سایر نشانه‌های التهاب ناشی از آسیب کمک می‌کند.

* سرکه سیب و آب را به میزان برابر با هم مخلوط کنید. محلول حاصل را در مایکروویو گرم کنید و سپس یک حوله را در آن خیس کنید. حوله‌ی مرطوب را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار بدهید و اجازه بدهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

* همچنین، می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب تضفیه‌نشده را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. کمی عسل خام نیز به ترکیب اضافه کنید و محلول حاصل را دو بار در روز بخورید.


ترجمه: تحریریه – سارا فیضی

منبع: تاپ تن هوم رمدیز

کاهش تورم و التهاب: ۶ درمان خانگی تورم ناشی از تروما


نوشته های مرتبط

۸ اخطار بدن که کلیه شما در خطر است

۴ تهدید کوچک وحشتناک در خانه‌تان که از آن بی‌خبرید…

۱۸ بدبخت ترین و فلاکت بارترین کشور جهان…

۱۵کشمکش که تنها افراد کمال‌گرا درکش می‌کنند…

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Comments are closed.