اگر کبدتان چرب شده بخوانید! / گفتگوی اختصاصی با متخصص تغذیه و رژیم درمانی

0  19  

کبد نقش مهمی در ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی بر عهده دارد. در سال‌های اخیر بروز کبد چرب غیر الکلی در ایران سیر صعودی داشته و این در حالی است که متاسفانه این بیماری می‌تواند منجر به فیبروز، سیروز و حتی سرطان کبد شود.
دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌و‌گویی با خبرنگار پایگاه خبری روزگاران، در معرفی این بیماری گفت: «کبد طبیعی حاوی کمتر از حدود ۵ گرم چربی در ۱۰۰ گرم وزن خود است. در حالت کبد چرب، میزان چربی در کبد بیش از ۵% وزن آن می‌شود.

استاد دانشگاه تهران، افزایش سن، جنس مونث، تاریخچه خانوادگی، چاقی، سندرم متابولیک، سندرم تخمدان پلی کیستیک، تری گلیسیرید بالا، دیابت نوع ۲، کمبود آنتی اکسیدانی، کلسترول بالا و هیپوتیروئیدیسم را از عوامل خطر بروز کبد چرب معرفی کرد.

به گفته دکتر ایمانی با در نظر گرفتن این نکته که چاقی خود خطر بروز دیابت نوع ۲ و سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد ‌می‌توان چنین مطرح کرد که چاقی از طریق مکانیسم‌های مختلفی (مانند افزایش التهاب، مقاومت انسولینی، استرس اکسیداتیو و..) نقش بسیار مهم و کلیدی در بیماری کبد چرب ایفا می‌کند. چاقی بیش از ۸۰ % از بیماران مبتلا به کبد چرب نیز موید این مطلب است.

این متخصص تغذیه در رابطه با درمان کبد چرب ادامه داد: «از لحاظ پزشکی، درمان قطعی و کاملی برای کبد چرب وجود ندارد. با توجه به عوامل خطر بروز کبد چرب، با تغذیه صحیح و اصلاح شیوه زندگی می‌توان از این بیماری پیشگیری و آن را درمان کرد.»

دکتر ایمانی به طور کلی پیشنهاد تغذیه‌ای برای درمان کبد چرب را کاهش وزن تدریجی حدود ۱۰% وزن بدن در طول ۶ ماه و دریافت یک رژیم کم کالری بسته به شرایط فردی، قد و وزن بیمار دانست.

این متخصص تغذیه هشدار داد کاهش وزن سریع باعث وخیم‌تر شدن بیماری می‌شود و باید کاهش وزن به صورت تدریجی و طبق برنامه غذایی تجویز شده توسط متخصص تغذیه صورت پذیرد.

استاد دانشگاه همچنین به این موضوع اشاره کرد که تاثیر ترکیب درشت مغذی‌های رژیم غذایی مهم بوده و به کاهش چربی کبدی و التهاب کمک می‌کند. بر اساس داده‌های جدید، در مورد بیماران کبد چرب مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت، رژیم غذایی با کربوهیدرات و چربی اشباع کمتر و چربی تک غیر‌اشباع بیشتر به همراه منابع امگا-۳ مفید است. کاهش دریافت شیرین کننده‌های کالریک و انجام ورزش‌های هوازی نیز توصیه می‌شود.

منبع: روزگاران

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

متن دیدگاه

18 + 8 =