☜ 6 دلیل یرای سفت شدن فرمان هنگام رانندگی و راه حل های برطرف کردن این مشکل ☞

6 دلیل سفت شدن فرمان هنگام رانندگی و راه حل های این مشکل

  • 15 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

✔فرمان بخش مهمی از مکانیزم کنترل یک وسیله نقلیه است. بدون آن، نمی توانید بپیچید، لاین را تغییر دهید، از چاله دوری کنید یا در پارکیینگ پارک کنیم. مشکلی مانند چرخاندن سخت فرمان هم برای شما و هم برای سایر خودروها در جاده ها بسیار خطرناک است زیرا می تواند منجر به تصادف شود✔

تصور کنید مجبور هستید در یک بزرگراه یا یک خیابان شلوغ مسیر را تغییر دهید یا بپیچید اما فرمان خیلی آهسته می‌چرخد یا می‌پیچد. اگر در جاده‌ای کوهستانی رانندگی می‌کنید، این به همان اندازه مرگبار است.

هیچ نشانه اولیه ای برای مشکل چرخش فرمان وجود ندارد. معمولاً وقتی در وسط ترافیک در این موقعیت قرار می گیرید، دیگر خیلی دیر شده است.

دلایل رایج سفت شدن فرمان، نحوه رفع مشکلات و نحوه جلوگیری از بروز آنها را بیاموزید.

چرخاندن سخت فرمان: دلایل رایج و نحوه رفع آن

ممکن است چرخاندن فرمان در سرعت های پایین برای شما سخت باشد و سپس به نظر می رسد که مشکل به طور معجزه آسایی با افزایش سرعت تا حدودی برطرف می شود، فقط به این دلیل که به احتمال زیاد هنگام چرخش سرعت خود را کاهش می دهید.

این به این معنی نیست که شما باید مشکل فرمان سفت را نادیده بگیرید، زیرا مطمئناً به خودی خود از بین نمی رود.

هنگامی که این مشکل رخ می دهد، می توانید مطمئن باشید که در سیستم فرمان شما مشکلی وجود دارد. این می تواند سیال، پمپ یا تسمه پروانه باشد. همه این موارد با هم کار می کنند تا مقاومت چرخ در زمان چرخش را کاهش دهند.

وقتی همه یا هر یک از این موارد به درستی کار نکنند، به دلیل سطح بالای مقاومت، فرمان سفت را تجربه خواهید کرد.

نشتی مایع فرمان

برای اینکه سیستم فرمان کار کند، به مقدار کافی مایع مخصوص به نام روغن هیدرولیک فرمان نیاز دارید. این مایع به عنوان گذرگاهی عمل می کند که از طریق آن نیرو از فرمان به مکانیزم فرمان خودرو برای چرخاندن چرخ های شما منتقل می شود. همچنین برای روغن کاری و محافظت از قطعات متحرک درون سیستم در برابر گرمای بیش از حد و خوردگی عمل می کند.

شایع ترین علت سفت بودن فرمان این است که مایع فرمان کافی در سیستم وجود ندارد. این احتمالاً زمانی اتفاق می‌افتد که مایعی از شکاف در ناحیه شلنگ تحت فشار نشت کند یا این ناحیه شل شود.

مایع از آن ترک نشت می کند، بنابراین فشار در سیستم کاهش می یابد و باعث می شود پمپ فرمان برای جبران افت فشار سخت تر کار کند. در نتیجه، فرمان مایع کافی برای چرخش آزاد دریافت نمی کند و شما مجبور خواهید بود نیروی بسیار بیشتری از حد معمول اعمال کنید.

پر کردن مجدد مایع در مخزن فرمان فعلاً مشکل را برطرف می کند و ممکن است خودرو برای مدتی قابل رانندگی باشد، اما نشتی باید مراقبت شود.

در غیر این صورت، در نهایت باعث از کار افتادن پمپ فرمان شما می شود که می تواند خیلی گران قیمت باشد

سیال فرمان غلیظ شده

اگر دربررسی، چرخاندن فرمان سخت است اما مایع پر است، علت احتمالی بعدی غلیظ شدن روغن فرمان است. این یک مشکل اجتناب ناپذیر است که با گذشت زمان رخ می دهد.

10 علامت هشدار دهنده در خودرو های دست دوم

مانند سایر انواع مایعات در یک وسیله نقلیه، سیال فرمان عمر بی نهایتی ندارد و همچنین به مرور زمان خاک و زباله را جمع آوری می کند. بنابراین، بسیار مهم است که به طور منظم آن را مطابق با فواصل توصیه شده سازنده تغییر دهید.

عدم تغییر آن در مدت زمان مشخص به این معنی است که سیال غلیظ می شود و توانایی خود را برای روانکاری صحیح سیستم از دست می دهد. یک مایع غلیظ شده فرمان برقی ممکن است همچنان به شما اجازه دهد که چرخ را بچرخانید، اما برای انجام این کار باید از نیروی بسیار بیشتری استفاده کنید و فرمانی که به سختی می چرخد در حوادثی که نیاز به فرمان فوری دارند، ممکن است ایمنی شما را به خطر بیندازد.

تنها راه حل این است که مایع قدیمی را از سیستم خارج کنید و آن را با مایع فرمان جدید و تازه پر کنید.

خرابی پمپ فرمان

سیستم فرمان از دو بخش اصلی تشکیل شده است: واحد رک و پینیون، پمپ فرمان. پمپ فرمان چیزی است که سیال سیستم فرمان را به واحد قفسه و پینیون منتقل می کند.

هنگامی که فرمان خود را می چرخانید، سوپاپ کنترل در سیستم به مایع اجازه می دهد تا به درون پینیون جریان یابد، بنابراین به شما امکان می دهد بدون اعمال فشار فیزیکی زیاد، چرخ را بچرخانید. با چرخش فرمان، پینیون در برابر قفسه فرمان حرکت می کند، که ماشین را به سمتی که شما در حال حرکت هستید می راند.

علاوه بر این، نقش اصلی پمپ فرمان، حفظ فشار بهینه در سیستم است، به طوری که می توانید فرمان را به آرامی و بدون اعمال نیروی زیاد بچرخانید.

اگر پمپ به هر دلیلی از کار بیفتد، قسمت “قدرت” سیستم فرمان شما از کار می افتد و هنگام چرخش فرمان خواهید دید که می چسبد. یک پمپ بد چرخ را به طور کامل قفل نمی کند، اما به نیروی بسیار بیشتری نیاز دارد، که می تواند در مواقع اضطراری خطرناک باشد.

گفته می شود، یک پمپ ممکن است به دلیل شل شدن یا خراب شدن اتصالات پمپ از کار بیفتد. بنابراین قبل از اینکه پمپ برق فرمان خود را بلافاصله تعویض کنید، بررسی کنید که آیا این علت است یا خیر.

جعبه فرمان بد

جعبه فرمان شما بخش مهمی از واحد قفسه و پینیون است. نقش قفسه فرمان این است که فرمان را به مکانیزم هایی که چرخ ها را به سمتی که شما در حال حرکت هستید می چرخانند وصل کند.

جعبه فرمان از طریق یک سری شفت و اتصالات U به فرمان متصل می شود. این قطعات و خود قفسه به سادگی پس از رانندگی زیاد فرسوده می شوند.

اگر بعد از استارت زدن ماشین، چرخاندن فرمان به سختی می‌چرخد، اما با ادامه رانندگی، چرخ به تدریج نرم‌تر می‌چرخد، قطعاً مشکل از قفسه‌ی فرمان است.

این اتفاق می‌افتد زیرا در هنگام کار کردن موتور، قفسه گرم می‌شود و به روان کننده اجازه می‌دهد تا در آن ته نشین شود.

تسمه پروانه آسیب دیده

یکی دیگر از دلایل رایج سختی چرخاندن فرمان، ترک خوردگی یا شکستگی تسمه پروانه است. این تسمه بسیاری از کارهای مهم موتور از جمله عملکرد پمپ فرمان را بر عهده دارد. تسمه کهنه می شود و به مرور زمان فرسوده می شود، زیرا در هنگام رانندگی همیشه کار می کند.

با شل شدن، ترک خوردن و شکستگی تسمه ، علامت سفتی فرمان را نشان می دهد. تاخیر در تعمیر یا تعویض باعث می شود که تسمه پاره شود و فرمان از کار بیفتد.

نحوه استفاده صحیح از پایه های جک ماشین

شل یا شکستگی تسمه پروانه می تواند باعث شود که سایر اجزای وابسته به آن مانند پمپ آب، دینام و کمپرسور تهویه مطبوع نیز از کار بیفتند. تسمه معیوب باعث آسیب به واشر سر سیلندر نیز می شود و قطعاً خودرو بیش از حد گرم می شود که مضر است.

فشار تایر

با کمال تعجب، فشار هوای بد می تواند دلیلی برای این مشکل باشد. فشار نامناسب لاستیک ها، به ویژه لاستیک های باد شده، می تواند این مشکل را ایجاد کند. تمام لاستیک های وسیله نقلیه شما باید طبق PSI توصیه شده سازنده باد شده باشند.

همچنین، تراز جلویی چیز مهم دیگری است. سایش ناهموار لاستیک های جلو باعث می شود خودروی شما در حین رانندگی یا پیچیدن به یک سمت کشیده شود.

آج ناهموار لاستیک منجر به ناهماهنگی چرخ‌ها می‌شود، که می‌تواند دلیلی نیز باشد که باعث می‌شود فرمان سخت و سفت در زمان پیچیدن در جاده ایجاد شود.

سوالات متداول درباره چرخاندن سخت فرمان

  1. چگونه از سفت شدن فرمان جلوگیری کنیم؟

برخی ممکن است فکر کنند که سفت بودن فرمان مشکلی پیچیده است و کنترل آن سخت است. با این حال، هنوز در برخی موارد قابل پیشگیری است. در اینجا چند راه برای محافظت از فرمان خود در برابر سفت شدن وجود دارد و به شما کمک می کند تا در مراحل اولیه متوجه مشکل شوید.

  • فشار باد لاستیک ها را به طور مرتب چک کنید
  • به سرعت و با دقت آسیب های لاستیک را که می تواند روی فرمان تأثیر بگذارد شناسایی کنید
  • تراز چرخ را بررسی کنید
  • مایع روان کننده فرمان را به طور منظم چک کنید
  • برای بررسی و تعمیر چند وقت یکبار به مراکز نگهداری مراجعه کنید.
  1. هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض روغن فرمان دارید؟

به طور متوسط، خودروها در هر 40000 تا 80000 مایل به شستشوی مایع فرمان نیاز دارند. در برخی موارد، توصیه‌های سازنده می‌تواند حتی از این محدوده بالاتر یا کمتر باشد.

روال توصیه شده شستشوی روغن فرمان به نوع خودرو بستگی دارد، زیرا هر سیستم فرمان و مایع مورد نیاز در هر مدل خودرو می تواند متفاوت باشد. برای دریافت اطلاعات بهتر از روال مناسب خود، راهنمای خودرو خود را برای توصیه های خاص بررسی کنید.

  1. چگونه مایع فرمان را بررسی کنیم؟

بررسی مایع فرمان اصلا سخت نیست. اگر تا به حال شنیده اید که پمپ فرمان صدا می دهد و با مشکلاتی در چرخاندن فرمان مواجه می شوید، به احتمال زیاد مایع پمپ برق فرمان شما کم است. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید بررسی کنید:

  • مرحله 1: درپوش مایع را پیدا کنید، آن را بردارید.
  • مرحله 2: 3 خط روی میله اندازه گیری (کم، متوسط، زیاد) وجود دارد. میله اندازه گیری را پاک کنید، دوباره آن را نصب کنید و سطح مایع را بر اساس خطوط بررسی کنید (بالا حداکثر است، کم حداقل است).
  • مرحله 3: مایع فرمان را اضافه کنید (در صورت نیاز)
  • مرحله 4: لبه را پاک کنید. اجازه ندهید کثیفی یا آلودگی داخل مخزن سیال برود.
  • مرحله 5: درپوش را دوباره نصب کنید
  1. آیا اتصال توپی بد می تواند باعث سفت شدن فرمان شود؟

اتصالات توپی اجزای کلیدی هستند که توپی چرخ ها و بازوهای کنترل را به هم متصل می کنند. اتصالات توپی حرکت چرخشی بین هاب ها و بازوهای کنترل ایجاد می کند تا یک سواری نرم را ارائه دهد و به رانندگان اجازه می دهد تا وسیله نقلیه خود را دقیقاً کنترل کنند.

و اگر اتصالات توپ مشکل داشته باشد، می تواند تا حدی باعث سفت شدن فرمان هنگام چرخش شود. این بستگی زیادی به این دارد که این مفاصل توپی چقدر فرسوده شده اند.

نتیجه

نادیده گرفتن سرویس‌های برنامه‌ریزی‌شده همراه با فرسودگی و پارگی طبیعی برخی از قطعات، شایع‌ترین دلایلی است که فرمان را سفت می کند.

بنابراین، بهترین کار برای شما این است که از تعمیر و نگهداری معمول پیروی کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

ماشین روشن نمی شود مگر اینکه، گاز دهیم: دلیلش چیست؟

◈ هیچ چیز آزار دهنده تر از روشن نشدن ماشین در ابتدای صبح نیست! با این حال، اگر با فشار […]

چه چیزی باعث روشن شدن چراغ چک کنترل کشش می شود؟

❖آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ماشین شما چگونه می تواند تعادل خود را در باران […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

10 نکته برای افزایش طول عمر موتور های دیزلی

❖با توجه به مزایای بسیاری که موتورهای دیزلی برای مصرف کنندگان دارد، بسیاری از مردم به فکر خرید خودرویی با […]

دلایل ایجاد صدای زمزمه و ناله در خودرو هنگام شتاب گیری

✎آیا تا به حال متوجه شده اید که ماشین شما هنگام شتاب گیری صدای زمزمه می دهد؟ این صدای تقریباً […]

بیشترین و مهمترین دلایل ساییدگی ناهموار لنت ترمز

مکانیسم ترمز یک خودرو نقش بسیار مهمی در ایمن نگه داشتن همه افراد داخل خودرو دارد. با این حال، لنت […]

10 علامت هشدار دهنده در خودرو های دست دوم

✔ همه افراد یک وسیله نقلیه جدید می خواهند، این حقیقت است. با این حال، بودجه و واقعیت گاهی اوقات […]

چراغ های جلو لنزی در مقابل چراغ های جلو بازتابنده: تفاوت های کلیدی

✎وقتی ماشین میخرید باید با چراغهای کارخانه بخرید. شما همیشه می توانید آنها را تغییر دهید، اما دانستن تفاوت بین […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه