آشنایی با اصول کار سیستم ورودی هوای خودرو برای نگهداری و تعمییر بهتر و راح تر☺

اصول کار سیستم ورودی هوای خودرو

  • 17 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

سیستم ورودی هوای خودرو بخش مهمی از وسیله نقلیه شما است. سیستم ورودی هوا بخش مهمی از عملکرد موتور است که هوا را جمع آوری کرده و به سیلندرهای جداگانه هدایت می کند. در این پست متوجه خواهیم شد که مکش هوای خودرو و اصول کار سیستم مکش هوای خودرو چگونه است.

سیستم ورودی هوای خودرو

امروزه مردم معمولاً خودروهای مدرن را ترجیح می دهند و این خودروها نیز به یک سیستم مکش هوای مدرن نیاز دارند. معمولاً یک سیستم ورودی هوا دارای 3 قسمت اصلی است: فیلتر هوا، سنسور جریان جرم و دریچه گاز. خودروهای مدرن در حال حاضر به منظور کاهش سر و صدا به صداگیر مجهز شده اند.

محل ورودی هوا در خودرو

معمولاً ورودی هوا در جایی قرار دارد که می تواند هوا را خارج از محفظه موتور مانند گلگیر، جلوپنجره یا اسکوپ کاپوت ببرد. لوله ورودی هوا ابتدای راهی است که هوا از سیستم عبور می کند. به عبارت دیگر، این تنها “دری” است که هوا می تواند به سیستم برسد. هوای بیرون دارای دمای پایین تر و متراکم تر است. بنابراین، از نظر اکسیژن غنی‌تر و برای احتراق، توان خروجی و راندمان موتور بهتر خواهد بود.

به چه دلیل چراغ هشدار ABS روشن می ماند؟ مراحل تعمیر چراغ هشدار ABS

عملکرد سیستم ورودی هوای خودرو

سوال دیگری که می پرسید این است که ورودی هوا چه کار می کند؟

اکسیژن موجود در هوا یکی از موارد ضروری برای فرآیند احتراق موتور است. سیستم ورودی هوا عملکرد خود را به عنوان یک راهنما برای ورود هوا به موتور ماشین شما انجام می دهد. یک سیستم ورودی هوای خوب امکان جریان هوای تمیز و مداوم به موتور را فراهم می کند. بنابراین، موتور شما می تواند قدرت بیشتری تولید کند و طول عمر ماشین شما را افزایش دهد.

نحوه عملکرد هر قسمت سیستم ورودی هوا

فیلتر هوای موتور

فیلتر هوا بخش مهمی از سیستم ورودی هوای خودرو است. زیرا موتور می تواند از طریق فیلتر “نفس بکشد”. فیلتر هوا در یک جعبه پلاستیکی یا فلزی باقی می ماند. عملکرد آن جلوگیری از ورود کثیفی و سایر ذرات خارجی موجود در هوا به سیستم است. این کثیفی ها و ذرات می توانند به موتور آسیب برسانند.

فیلتر هوای معمولی می تواند 80 تا 90 درصد ذرات را تا 5 میکرومتر فیلتر کند. فیلتر هوا معمولاً در جریان هوا به مجموعه دریچه گاز و منیفولد ورودی شما قرار دارد. در محفظه ای در مجرای هوا به مجموعه دریچه گاز در زیر کاپوت ماشین شما قرار دارد.

سنسور جریان جرمی

یک سنسور جریان هوای جرمی برای کنترل مقدار هوای ورودی به موتور احتراق داخلی با تزریق سوخت استفاده می شود. معمولاً روی منیفولد ورودی قرار می گیرد.

دو نوع متداول سنسور جریان هوا وجود دارد که در موتورهای خودرو استفاده می شود.که پره متر و سیم داغ هستند.

نوع پره ای دارای یک فلپ است که توسط هوای ورودی فشار داده می شود. هنگامی که هوای بیشتری وارد می شود، فلپ های بیشتری به عقب باز می گردند. پره دوم در پشت پره اصلی قرار می گیرد که در یک محفظه بسته قرار می گیرد که حرکت پره را سرکوب می کند. بنابراین، اندازه گیری می تواند دقیق تر باشد.

سیم داغ از یک سری سیم هایی که در جریان هوا قرار دارند استفاده می کند. هنگامی که دمای سیم افزایش می یابد، جریان الکتریکی عبور از مدار را محدود می کند. هوا هنگام عبور از سیم داغ خنک می شود. در همین حال، مقاومت سیم کاهش می یابد، که اجازه می دهد تا جریان بیشتری از مدار عبور کند. با این حال، با جریان بیشتر، دمای سیم افزایش می یابد تا زمانی که مقاومت دوباره به تعادل برسد.

بدنه دریچه گاز

پس از اتمام کار سنسور جریان جرمی، هوا از طریق لوله ورودی هوا به دریچه گاز می رود. در ادامه راه، ممکن است محفظه‌های تشدید کننده، بطری‌هایی وجود داشته باشند که برای جذب و حذف ارتعاشات در جریان هوا و جریان هوای صاف اختصاص داده شده‌اند.

دریچه گاز بخشی از سیستم ورودی هوای خودرو است که میزان جریان هوا به داخل محفظه احتراق موتور را کنترل می کند. این شامل یک محفظه حفاری است که حاوی یک صفحه دریچه گاز است که روی یک شفت می چرخد. بدنه دریچه گاز به صورت الکترونیکی یا از طریق کابل به پدال گاز و سیستم کروز کنترل در صورت مجهز بودن متصل می شود.

وقتی پدال گاز را فشار می دهید، صفحه دریچه گاز باز می شود تا هوای بیشتری به داخل موتور جریان یابد. بنابراین باعث افزایش قدرت و سرعت موتور می شود. هنگامی که پدال گاز را رها می کنید، صفحه دریچه گاز بسته می شود و به طور موثر جریان هوا را به داخل محفظه احتراق متوقف می کند.

کنترل هوای دور آرام

هنگامی که در حالت توقف هستید، برای مثال، در کنار چراغ قرمز توقف می کنید، هنوز مقدار کمی هوا باید به سمت موتور برود تا موتور کار کند. در اکثر وسایل نقلیه، یک سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC) جداگانه، مقدار کمی هوا را برای حفظ دور آرام موتور کنترل می کند. IAC ممکن است بخشی از بدنه دریچه گاز باشد یا از طریق یک شیلنگ ورودی کوچکتر، خارج از شیلنگ ورودی اصلی، به ورودی متصل شود.

دریچه های ورودی

در نهایت، درست قبل از رسیدن به سیلندر، سوپاپ های ورودی، ورودی هوا را کنترل می کنند. در کورس ورودی، معمولاً 10 تا 20 درجه قبل از نقطه خفگی بالا، دریچه ورودی باز می شود تا سیلندر بتواند هوا را با پایین آمدن پیستون به داخل بکشد. چند درجه پس از نقطه خفگی پایین، دریچه ورودی بسته می‌شود و به پیستون اجازه می‌دهد تا هوا را به هنگام بازگشت به نقطه بالا فشرده کند.

ورودی هوای سرد چیست؟

ورودی هوای سرد به وارد کردن هوای خنک‌تر به موتور خودرو کمک می‌کند تا قدرت و کارایی موتور افزایش یابد. ورودی های هوای سرد بر اساس اصل افزایش میزان اکسیژن موجود برای احتراق با سوخت کار می کنند. از آنجایی که هوای خنک تر چگالی بیشتری دارد، ورودی های هوای سرد معمولاً با وارد کردن هوای خنک تر از خارج از محفظه موتور داغ کار می کنند. ورودی‌های خوب طراحی شده از محافظ‌های حرارتی برای جداسازی فیلتر هوا از بقیه قسمت‌های موتور استفاده می‌کنند و هوای خنک‌تری را از جلو یا کنار محفظه موتور فراهم می‌کنند.

چگونه یک ورودی هوای سرد سیستم ورودی هوای خودرو را بهبود می بخشد؟

افزایش اسب بخار و گشتاور یکی از مزایای داشتن ورودی هوای سرد است. موتور شما می‌تواند با یک سیستم ذخیره محدود بهتر تنفس کند، زیرا ورودی هوای سرد مقدار بیشتری از هوا را به داخل می‌کشد که می‌تواند بسیار خنک‌تر باشد. با پر شدن محفظه احتراق شما با هوای خنک تر و غنی از اکسیژن، سوخت با مخلوطی کارآمدتر می سوزد. هنگامی که موتور دارای مقدار مناسب اکسیژن باشد، از هر قطره سوخت خود قدرت و گشتاور بیشتری دریافت خواهید کرد.

6 دلیل سفت شدن فرمان هنگام رانندگی و راه حل های این مشکل

نتیجه

پس از توجه به سیستم ورودی هوای خودرو، متوجه می شویم که کاملاً پیچیده است. هوای ورودی برای هدف نهایی رساندن هوای تمیز و اندازه‌گیری شده به سیلندرها، مسیری پیچ در پیچ از بیرون به سمت دریچه‌های ورودی طی می‌کند. با گرفتن اصل کار به راحتی می توانید علائم خرابی سیستم مکش خودرو را تشخیص دهید. بنابراین، می توانید بلافاصله آن را تعمیر کنید و بهره وری موتور را به حداکثر برسانید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

ماشین روشن نمی شود مگر اینکه، گاز دهیم: دلیلش چیست؟

◈ هیچ چیز آزار دهنده تر از روشن نشدن ماشین در ابتدای صبح نیست! با این حال، اگر با فشار […]

10 نکته برای افزایش طول عمر موتور های دیزلی

❖با توجه به مزایای بسیاری که موتورهای دیزلی برای مصرف کنندگان دارد، بسیاری از مردم به فکر خرید خودرویی با […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه