چه مقدار مایع گیربکس در ماشینم نیاز دارم و این مقدار به چه عواملی بستگی دارد

چه مقدار مایع گیربکس در ماشینم نیاز دارم؟

  • 11 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

گیربکس جزء حیاتی یک وسیله نقلیه موتوری است و اگر اتفاقی برای آن بیفتد نیاز به تعمیرات پرهزینه دارد. مایه ضروری این سیستم مایع انتقال است. گیربکس می تواند به دلیل مایع بد یا کم بودن با مشکلات جدی مواجه شود. مشکلات گیربکس نیز می تواند منجر به اختلال در عملکرد موتور شود. برای جلوگیری از تمام این مشکلات، باید ایده روشنی در مورد ظرفیت سیال و نیاز سیستم داشته باشید✎

وظایف سیال گیربکس

این مایع وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد. اجزای مختلف روغن کاری شده را حفظ می کند و از عملکرد روان خودرو اطمینان حاصل می کند. روانکاری ساییدگی اجزای ساختگی را به حداقل می رساند و طول عمر آنها را افزایش می دهد.

به غیر از اطمینان از چرخش صاف قطعات مختلف انتقال، مایع گیر بکس:

o واشرها را حالت می دهد

o به کنترل دما کمک می کند

o سرعت چرخش را افزایش می دهد

o از سایش نابهنگام سطوح فلزی جلوگیری می کند

چه مقدار مایع گیربکس نیاز دارم؟

ماشین من چقدر مایع گیربکس نیاز دارد؟ بسیاری از رانندگان تشخیص ظرفیت مایع گیربکس وسایل نقلیه خود را دشوار می دانند. خوب، با بررسی دفترچه راهنمای خودرو، رقم صحیح را دریافت خواهید کرد.

یک خودرو به چند لیتر مایع گیربکس نیاز دارد؟ به طور معمول، مقدار ایده آل برای ریختن در یک زمان، یک هشتم مایع است. یک ماشین چقدر مایع گیربکس را نگه می دارد؟ به طور متوسط، یک گیربکس ظرفیت نگهداری حدود 9 تا 13 کوارت را دارد.

10 نکته برای افزایش طول عمر موتور های دیزلی

با این حال، مقدار مایعی که باید اضافه شود بسته به مقدار باقی مانده در سیستم متفاوت خواهد بود. فقط پر کردن مایع موجود کمتر از زمانی است که بخواهید تخلیه کنید و سیستم را پر کنید.

هنگام اضافه کردن مایع گیربکس باید بسیار مراقب باشید زیرا سرریز شدن سیستم نیز مشکلات زیادی ایجاد می کند. قرار دادن مقدار کمی در یک زمان و بررسی مرتب سطح از اضافه کردن بیش از حد جلوگیری می کند.

استفاده از یک سطح سنج نیز به شما کمک می کند تا سطح صحیح مایع انتقال را پیدا کنید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است “پر” نشان دهد حتی زمانی که مخزن پر نیست. در این صورت موتور را چند دقیقه روشن کنید تا گرم شود تا سطح مایع پایین بیاید. دوباره با میله اندازه گیری چک کنید و فضای خالی مخزن را پر کنید.

هنگامی که موتور داغ است، مایع گیربکس باید در انتهای بالایی علامت “گرم” میله اندازه گیری باشد. برعکس، هنگامی که موتور سرد است، سیال باید در انتهای بالایی علامت “سرد” میله باشد. وقتی موتور فقط گرم است باید در این دو علامت باشد.

نحوه پر کردن مخزن سیال گیربکس

بنابراین، چه مقدار مایع گیربکس نیاز دارم؟ خوب اگر مخزن را تا «فول» پر نمی کنید، باید در منطقه امن روی یک میله اندازه گیری باشد، که به معنای بین دو علامت است.

اگر خالی باشد چه مقدار مایع انتقال اضافه شود؟ در این صورت، می‌توانید به اضافه کردن ادامه دهید تا زمانی که نشانگر «پر» نشان داده شود. با این حال، اگر سطح مایع در منطقه امن باقی بماند نیز خوب است. هنگام اضافه کردن مایعات، مطمئن شوید که وسیله نقلیه روی سطحی صاف پارک شده است. موتور باید گرم و روشن باشد تا بهترین نتیجه را به دست آورد.

شما باید مایع را به تدریج از طریق دوشاخه پرکننده گیربکس بریزید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مایع از دریچه دوشاخه عبور کند. گیربکس مهر و موم شده دارای پلاگین پرکننده نیست و فرآیند پرکردن مایع آن با گیربکس معمولی کاملاً متفاوت است. اگر ماشین شما دارای گیربکس آب بندی شده است از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید

علائم پر شدن بیش از حد گیربکس چیست؟

هرگز نباید گیربکس را بیش از حد پر کنید زیرا ممکن است منجر به چندین مشکل جدی شود. به دلیل فشار بیش از حد مایع اضافی، برخی از قطعات ممکن است آسیب ببینند و به طور کلی از کار بیفتند. جابجایی فشار از کم به زیاد می‌تواند باعث ناپایداری چند جزء شود. اگر بخواهید دنده ها را عوض کنید، چنین وضعیتی بدتر می شود زیرا فشار بیش از حد می تواند حلقه ها را بشکند و با ایجاد اصطکاک قسمت های مختلف را بشکند.

کف کردن مایع یک پیامد رایج پر شدن بیش از حد گیربکس اتوماتیک است. چنین کف کردنی مشکلات مختلفی در تعویض دنده ایجاد می کند و حتی می تواند به کل گیربکس آسیب برساند.

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فورا جعبه دنده را بررسی کنید تا ببینید آیا مخزن پر شده است یا خیر:

در صورت تعویض دستی، یک گودال زیر گیربکس وجود خواهد داشت. ممکن است نشتی در مهر و موم ها نیز باشد، بنابراین فراموش نکنید که آنها را بررسی کنید.

 شما نمی توانید دنده ها را به درستی تعویض کنید. این به دلیل مایع کف آلود در گیربکس اتوماتیک اتفاق می افتد.

 موتور بیش از حد گرم شده است. ممکن است دلایل مختلفی برای این مشکل وجود داشته باشد و یکی از آنها گیربکس پر شده است.

نتیجه

چه مقدار مایع گیربکس نیاز دارم؟ امیدواریم قبلاً پاسخ را دریافت کرده باشید. هنگام خرید خودرو، مطمئن شوید که نحوه کار با گیربکس و مایع آن را می دانید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

اصول کار سیستم ورودی هوای خودرو

سیستم ورودی هوای خودرو بخش مهمی از وسیله نقلیه شما است. سیستم ورودی هوا بخش مهمی از عملکرد موتور است […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

ماشین روشن نمی شود مگر اینکه، گاز دهیم: دلیلش چیست؟

◈ هیچ چیز آزار دهنده تر از روشن نشدن ماشین در ابتدای صبح نیست! با این حال، اگر با فشار […]

10 نکته برای افزایش طول عمر موتور های دیزلی

❖با توجه به مزایای بسیاری که موتورهای دیزلی برای مصرف کنندگان دارد، بسیاری از مردم به فکر خرید خودرویی با […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه