10 نکته برای افزایش طول عمر موتورهای دیزلی که باعث کارایی بهتر این موتورها می شود

10 نکته برای افزایش طول عمر موتور های دیزلی

  • 8 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

❖با توجه به مزایای بسیاری که موتورهای دیزلی برای مصرف کنندگان دارد، بسیاری از مردم به فکر خرید خودرویی با موتورهای دیزلی هستند. در مقایسه با موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی هزینه بیشتری برای خرید و تعمیر دارند. اما موتورهای دیزل اگر به درستی از آن‌ها نگهداری کنید، به دلیل کارایی و طول عمر زیاد، ارزش خرید آن را دارند. به همین دلیل است که 10 نکته برای افزایش طول عمر موتورهای دیزلی را به شما معرفی می کنیم. بنابراین، می توانید از مزایای کاملی که موتورهای دیزلی برای شما دارند، لذت ببرید.

تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی

از نظرنقش، موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی به نوعی مشابه هستند. آنها هر دو موتورهای احتراق داخلی هستند که با تبدیل انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی کار می کنند. انرژی مکانیکی باعث می شود پیستون ها در داخل سیلندرها بالا و پایین بروند. این پیستون ها به یک میل لنگ متصل می شوند که با ایجاد حرکت چرخشی باعث چرخش خودرو می شود.

هم موتورهای دیزلی و هم موتورهای بنزینی با یک سری انفجارهای کوچک یا احتراق کار می کنند. بزرگترین تفاوت در نحوه وقوع این انفجارها است. در موتور بنزینی، سوخت با هوا مخلوط می شود. پس از اینکه پیستون ها آن را فشرده کردند، شمع هایی با جرقه ایجاد می کنند و اجازه می دهند سوخت بسوزد. در موتور دیزل ابتدا هوا فشرده می شود سپس سوخت تزریق می شود. از آنجایی که هوا هنگام فشرده شدن گرم می شود، سوخت مشتعل شده و پیستون ها را به سمت پایین فشار می دهد.

نحوه تعویض ترمزهای کاسه ای در چند مرحله

10 نکته برای افزایش طول عمر موتورهای دیزلی

1.روغن مناسب موتور خود را انتخاب کنید

برای افزایش طول عمر موتورهای دیزلی، باید مطمئن شوید که دستورالعمل های نگهداری را که هنگام خرید خودرو ارائه می شود، رعایت می کنید. اطلاعاتی در مورد روغنی که باید استفاده کنید وجود دارد. در غیر این صورت، یک مکانیک مورد اعتماد یا یک مرکز معاینه خودرو تایید شده را پیدا کنید تا در مورد روغنی که باید استفاده کنید، راهنمایی درستی دریافت کنید.

2.تعویض منظم روغن

تعویض روغن موتور به طور منظم برای افزایش طول عمر موتورهای دیزلی مهم است. این به این دلیل است که وقتی موتور در حال کار است، روغن به عنوان یک “لغزنده” بین اجزای متحرک موتور فلزی عمل می کند. این “بالشتک” روغن به کاهش اصطکاک داخل موتور کمک می کند. با گذشت زمان، روغن به کربن و قطعات بسیار کوچک فلز آلوده می شود و کارایی خود را از دست می دهد. سعی کنید روغن و فیلتر روغن خود را هر 5000 مایل تعویض کنید تا بهترین رانندگی را داشته باشید.

3.فیلترهای سوخت را تغییر دهید

فیلتر بنزین اولین محافظ موتور شما در برابر کثیفی و تکه های کوچک قبل از کل سیستم سوخت است. سیستم های تزریق سوخت دیزل به جریان سوخت وابسته هستند تا پمپ و انژکتورها را در دمای کارکرد مناسب کار کنند. اگر فیلترهای سوخت مسدود شده و جریان را محدودکنند، ناخالصی ها و زباله ها به پمپ ها و انژکتورها آسیب می رسانند. بنابراین، باید فیلترهای بنزین خود را به طور مرتب تعویض کنید. در صورت امکان، فیلتر بنزین خود را در هر بار تعویض روغن تعویض کنید.

4.ردیابی نشانگر سوخت/آب

چه از پمپ بنزین و چه از طریق تراکم ناشی از گرمی و سردی هوا، آب می تواند وارد باک شود. چه هوا گرم باشد چه سرد، آب با آن واکنش نشان می دهد و سوخت شما را کم مصرف می کند. بسیار مهم است که اغلب آب را تخلیه کنید یا زمانی که وسیله نقلیه نشان می دهد جداکننده سوخت/آب شما پر است.

5.اجازه دهید ماشین شما گرم شود

اگر در هوای سرد هستید، توصیه می شود که موتور قبل از رانندگی گرم شود. از آنجایی که قسمت‌های سرد و گرم موتور با سرعت‌های متفاوتی منبسط می‌شوند، می‌تواند باعث نشتی در بین شکاف‌های این قطعات شود. علاوه بر این، گرم کردن موتور به روغن کمک می کند تا سیستم را روان کند و با حداکثر بازده کار کند. اگر قبل از رانندگی حدود 10 ثانیه صبر کنید تا گرم شود، موتور خودروی شما نرم تر کار می کند.

6.فیلترهای هوا را عوض کنید

فیلترهای هوای کثیف باعث کاهش بهره وری سوخت و کاهش اسب بخار خودرو شما می شود. اگر آلاینده ها از فیلتر عبور کنند، ممکن است در مدت کوتاهی آسیبی بوجود بیاید. بنابراین، باید فیلتر هوا را به صورت دستی بررسی کنید یا در صورت مجهز بودن، نشانگر هوای خود را بررسی کنید. دفعات تعویض فیلترهای هوا به وضعیت هوای محیطی که در آن رانندگی می کنید بستگی دارد. اگر در منطقه پر گرد و غبار رانندگی می کنید، فیلترهای هوا را زودتر تعویض کنید.

7.دور را پایین نگه دارید

موتورهای دیزلی برای بدست آوردن حداکثر قدرت و گشتاور، نیازی به افزایش سرعت موتورهای بنزینی ندارند. علاوه بر این، دورهای بالا به این معنی است که سایر اجزا باید سریع‌تر بچرخند، که فشار بیشتری بر یاتاقان‌ها یا تسمه‌ها وارد می‌کند. بنابراین، پایین نگه داشتن دور موتورها به افزایش طول عمر موتورهای دیزلی کمک می کند.

8.هرگز از محصولات عملکردی  اضافی استفاده نکنید

امروزه محصولات جذاب بسیاری وجود دارند که ادعا می کنند عملکرد خودروی شما را افزایش می دهند. این به شما بستگی دارد که یکی را دریافت کنید. اما اگر می خواهید عمر موتور دیزل را افزایش دهید، هیچ کدام از آن را دریافت نکنید. تولیدکنندگان معروف خودرو سال های زیادی را صرف آزمایش و نهایی کردن موتورهای خود کرده بودند. برای رسیدن به عملکرد بهتر به هیچ محصول اضافی نیاز ندارید. اگر موتور اصلی را به خوبی حفظ کنید، می‌تواند بدون هیچ گونه ارتقاء به خوبی کار کند.

9.از سوخت تا آخرین قطره استفاده نکنید

اگر سعی می کنید تا حد ممکن اقتصادی باشید، صرفه جویی در سوخت خوب نیست. در کف مخزن سوخت، ناخالصی ها، گرد و غبارها و زباله های زیادی در طول زمان روی هم انباشته شده است. استفاده از آن سوخت با ناخالصی ها می تواند به سیستم موتور آسیب برساند. بنابراین باید زمانی که یک هشتم از سوخت باقی مانده است ، سوخت خود را دوباره پر کنید.

دلایل ایجاد صدای زمزمه و ناله در خودرو هنگام شتاب گیری

10.سرویس و نگهداری های مرتب

مانند هر مشکلی، تعمیر و نگهداری به طور منظم ضروری است. با بررسی مکرر خودروی خود می توانید از آسیب و تعویض بیشتر جلوگیری کنید. حتی یک مشکل کوچک می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. اگر خودتان یک مکانیک هستید، می توانید به وضوح این مشکلات را بررسی کنید و شاید خودتان آن را برطرف کنید. اما اگر اطلاعات مکانیکی ندارید، شخصی را پیدا کنید که مورد اعتماد یا تأیید شده باشد تا وسیله نقلیه شما را بررسی کند. این کار باعث می شود موتور شما عمر بیشتری داشته باشد.

نتیجه

اگر بتوانید آن را برای طولانی ترین زمان نگهداری کنید، موتور دیزل یک سرمایه گذاری ارزشمند است. با قدرت، طول عمر و مزایای مصرف سوخت، همه مایلند آن را تا زمانی که ممکن است حفظ کنند. رعایت 10 نکته بالا به شما کمک می کند تا طول عمر موتورهای دیزلی را افزایش دهید. تنها راهی که همیشه وجود دارد تعمیر و نگهداری است. این یک راه حل درست برای هر موتور با عمر طولانی است.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

اصول کار سیستم ورودی هوای خودرو

سیستم ورودی هوای خودرو بخش مهمی از وسیله نقلیه شما است. سیستم ورودی هوا بخش مهمی از عملکرد موتور است […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

ماشین روشن نمی شود مگر اینکه، گاز دهیم: دلیلش چیست؟

◈ هیچ چیز آزار دهنده تر از روشن نشدن ماشین در ابتدای صبح نیست! با این حال، اگر با فشار […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه