پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب این پوشش به علاوه دیگر موارد

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

  • 5 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود ظاهر رنگ خودروی با ارزش خود هستند. همچنین در ظروف و تابه های نچسب استفاده می شود، روکش تفلون نه تنها از ماشین شما در برابر آثار خراش، خط و خش محافظت می کند، بلکه از آن در برابر خوردگی، اثرات زیست محیطی و تراشه های جاده محافظت می کند.

علاوه بر این، روکش تفلون به وسیله نقلیه شما درخششی براق می دهد که با واکس زدن و پولیش ساده نمی توان به آن دست یافت و می تواند ظاهر خودروهای قدیمی را به میزان قابل توجهی زیبا کند. پوشش تفلون نیز ماندگاری بیشتری دارد: یک لایه تفلون مناسب می تواند 6 تا 8 ماه دوام بیاورد.

آشنایی با پوشش تفلون

روکش تفلون چیست؟ پوشش تفلون خودرو که به عنوان پوشش محافظ رنگ نیز شناخته می شود، کاری است که توسط فروشگاه های جزئیات خودرو برای بهبود ظاهر و طول عمر رنگ ارائه می شود. تفلون یک نام تجاری است که در اصل متعلق به دوپانت بود، اما اکنون به یک اصطلاح عمومی برای اشاره به درزگیرهای رنگ PTFE تبدیل شده است.

تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تسمه پروانه را تعویض کرد؟

پوشش بدنه

یک پوشش مناسب تفلون معمولاً 0.2 میکرون ضخامت دارد. تفلون یک شکل شیمیایی از فلوروپلیمر مصنوعی است که طبیعتاً غیرچسبنده است و اصطکاک روی سطح اعمال شده را کاهش می‌دهد، بنابراین گرد و غبار و کثیفی کمتری به نمای بیرونی خودروی شما می چسبد.

نکته مهم این است که این پوشش ها یک لایه محافظ ضد آب و مقاوم در برابر حرارت نسبتاً ضخیم را روی رنگ تشکیل می دهند. بنابراین تفلون مرغوب علاوه بر افزایش براقی و درخشندگی رنگ، از زنگ زدگی در اثر تماس با آب نیز جلوگیری می کند و حتی تا حدودی رنگ را در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند باران اسیدی محافظت می کند.

با توجه به ویژگی‌های مقاومت حرارتی تفلون، در آزمایش‌های مختلف آزمایشگاهی ثابت شده است که این ماده می‌تواند تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. این بدان معنی است که این ماده از رنگ در برابر خراب شدن به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض نور RV و همچنین سایش و خراش در دماهای شدید یا نوسانات سریع دما محافظت می کند.

پوشش زیر بدنه

روکش تفلون برای زیر بدنه خودرو نیز انجام می شود. پوشش زیر بدنه که معمولاً در بسیاری از کشورها برای خودروها استفاده می‌شود، یک رنگ ضخیم و لاستیکی با اسپری است که پوششی به ضخامت 2 تا 3 میلی‌متر در تمام قسمت زیرین خودرو ایجاد می‌کند و همچنین یک پوشش لاک‌مانند نازک‌تر و شفاف را تشکیل می‌دهد. چ اگر دوست دارید، حتی می توانید از مغازه دار بخواهید که مواد پوشش تفلون زیر بدنه را به شکاف هایی مانند پایین درها و رکاب درب تزریق کند تا از زنگ زدگی محافظت کند.

در حالت ایده آل، هر پوشش اضافی زیر بدنه باید زمانی که خودرو کاملاً نو و تمیز است استفاده  شود. تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر از رنگ‌های ضخیم و درزگیر برای زیر بدنه استفاده می‌کنند، زیرا در معرض خرابی بیشتری قرار می‌گیرند، اما اضافه کردن روکش زیر بدنه هم مفید است. این امر به ویژه در شهرهای ساحلی اهمیت دارد ، جایی که آب شورباعث خوردگی سطح زیرین وسایل نقلیه میشود.

فرآیند پوشش تفلون

  • شستشو و خشک کردن: تمام سطح خودرو به طور کامل شسته و تمیز می شود تا از ذرات گرد و غبار پاک شود و در عین حال از هرگونه خراش ناخواسته ای که می تواند بر کیفیت پوشش تأثیر بگذارد، جلوگیری شود. سپس بدنه خودرو به درستی پاک می شود و باید کاملا خشک شود.
  • پولیش: در این مرحله از واکس و پولیش خودرو استفاده می شود تا رنگ قبل از روکش تفلون حداکثر درخشندگی و براقیت ممکن را داشته باشد. این فرآیند آماده سازی می تواند رنگ های کدر و مات را به طور قابل توجهی روشن تر کند و ظاهر یک وسیله نقلیه قدیمی را بهبود بخشد.
  • پوشش: پوشش تفلون به صورت روغن کاری شده روی کل بدنه خودرو استفاده می شود. وقتی قطرات تفلون در مدت مثلاً 15 تا 20 دقیقه خشک می شود، به سطح می چسبد. برای پوشش زیر بدنه، رنگ لاستیکی شده در تمام قسمت زیرین خودرو اسپری می شود، سپس یک پوشش لاک مانند شفاف استفاده می شود.
  • صاف کردن: در مرحله آخر، ماشین توسط ماشین صاف کننده پولیش داده می شود تا پوشش را روی سطح ماشین ثابت کرده و آن را به یک لایه پوشش شفاف و براق تبدیل کند. این یک فرآیند کاملاً پر زحمت است و اغلب به تجهیزات نیاز دارد. هنگامی که نشانه های قطرات تفلون ناپدید شد، ماشین یک بار دیگر با یک پارچه میکروفیبر تمیز پاک می شود تا از هر گونه باقی مانده یا گرد و غبار پاک شود. فرآیند صاف کردن معمولاً بیش از 30 دقیقه طول می کشد و اگر به درستی انجام شود، حتی خراش های جزئی را می توان از بین برد و خودروی شما را به حالت کاملاً جدید بازگرداند.

پوشش تفلون برای اتومبیل: مزایا

براق شدن و درخشش

بارزترین مزیت پوشش تفلون این است که به میزان قابل توجهی براقیت و درخشندگی رنگ خودرو را حتی در خودروهای قدیمی افزایش می دهد. اگر به درستی انجام شود، حتی خراش های جزئی رنگ از بین می رود، به علاوه یک پوشش تفلون حداقل برای 6 تا 8 ماه دوام خواهد داشت. به همین دلیل است که بسیاری از دارندگان خودرو تمایل دارند هر چند وقت یکبار به جای شستشو و صیقل دادن، هزینه پوشش تفلون را بپردازند.

محافظت در برابر خوردگی، خراش، رطوبت و گرما

دومین مزیت تفلون که مهمتر از زیبایی ظاهری است این است که این ماده محافظ باعث افزایش طول عمر رنگ می شود. تفلون یک لایه غیر چسبنده، ضد آب و مقاوم در برابر حرارت را روی سطحی که روی آن اعمال می شود تشکیل می دهد. بنابراین، پوشش تفلون با تشکیل لایه ای بر روی رنگ خودرو به عنوان یک لایه محافظ رنگ عمل می کند که از زنگ زدگی، تجمع گرد و غبار، خراش های جزئی و سایش طبیعی ناشی از قرار گرفتن در معرض عوامل جوی جلوگیری می کند.

در حالی که اکثر وسایل نقلیه جدید با رنگ براق بالا عرضه می شوند که تا حدودی در برابر تجمع گرد و غبار برای مدت کوتاهی مقاومت می کند، استفاده از یک لایه تفلون به طور قابل توجهی باعث می شود که خودرو برای مدت طولانی تری نو به نظر برسد.

گفته می شود، اگر در مکانی خشک زندگی می کنید و ماشین شما مستعد زنگ زدگی، تجمع گرد و غبار و خراش نیست، ممکن است برای حفظ کار رنگ خود فقط به شستشوی منظم، واکس زدن و پولیش نیاز داشته باشید. در این صورت، اگر وقت و حوصله و خوش سلیقگی دارید، یک واکس سخت خوب گزینه بهتری برای ماشین شما است. مزایای واکس سخت ماندگار نیست، اما می توان آن را با هزینه بسیار کمتر دوباره انجام داد.

محافظت از زیر بدنه

در جاده‌های بد، سنگ‌ها و سنگ‌ریزه‌های پریده شده می‌توانند پوشش اصلی زیر بدنه خودروی شما را کنده و فلز را در معرض دید قرار دهند. این جایی است که پوشش زیر بدنه پس از فروش، محافظت بیشتری را برای وسیله نقلیه گرانبهای شما ارائه می دهد. علاوه بر این، با یک لایه محافظ اضافی، ایجاد لجن به راحتی منجر به زنگ زدگی نمی شود. این روزها اکثر پوشش‌های زیر بدنه دارای ضمانت پنج ساله هستند که نسبت به پول نیز ارزش منصفانه‌ای دارد.

عایق زیر بدنه

جالب اینجاست که لایه رنگ ضخیم و لاستیکی پوشش‌های زیر بدنه نیز به عنوان دمپرهای صوتی موثر عمل می‌کنند. به لطف ماهیت جذب صدا رنگ های لاستیکی، می توانند صدای جاده و صدای لاستیک ها را کاهش دهند و خودروی شما را کمی آرام تر کنند.

پوشش تفلون برای اتومبیل: معایب

طولانی مدت نیست

پوشش تفلون به اندازه کافی دوام نمی آورد. شما باید دو بار در سال این کار را انجام دهید تا سرمایه‌گذاری ارزشمند چهارچرخ خود را با بیمه مناسب ارائه دهید.

خطر آسیب زیر بدنه در حین استفاده

اگر پوشش زیر بدنه به درستی انجام نشود، رنگ لاستیکی ضخیم می تواند وارد قطعات مکانیکی متحرک شود و باعث خرابی زودرس شود، مانند اتصالات U-joint یا CV در محور پروانه یا محورهای محرک. رنگ غلیظ همچنین می تواند مانع حرکت نرم اجزای تعلیق شود. علاوه بر این، خطر پاشش بیش از حد روی رنگ در لبه‌های پایین خودرو نیز وجود دارد.

پوشش تفلون: چیزهای دیگری که باید بدانید

پوشش تفلون در مقابل پولیش: برای کدام هزینه پرداخت می کنید؟

از آنجایی که تفلون گران است، اگر هزینه آن را پرداخت می کنید، مطمئن شوید که دقیقا همان خدماتی است که برای وسیله نقلیه خود دریافت می کنید. بسیاری از صاحبان خودرو گزارش داده‌اند که کارگاه‌ها به نام استفاده از پوشش تفلون، خودرو را صرفاً با واکس زدن و پولیش ماشینی به آنها تحویل داده اند و تقلب کرده اند.

پس از پولیش و صاف کردن مناسب، خودروهای قدیمی نیز با درخشندگی براق بهبود می یابند، بنابراین صاحبان خودروهای با تجربه کمتر ممکن است در آن زمان مشکوک نباشند، فقط بعداً سوال کنند که چرا عمر پوشش تفلون اینقدر کوتاه است. اکنون که می دانید تفلون چیست و فرآیند اعمال آن را می دانید، مطمئن شوید که آنچه را که برای آن هزینه کرده اید دریافت می کنید.

رنگ

همانطور که در بالا، پوشش تفلون یک لایه شفاف بر روی رنگ خودرو شما ایجاد می کند و رنگ خاص خود را ندارد. با این حال، در واقع یک انتخاب رنگ محدود وجود دارد که در صورت تمایل به یک رنگ جدید برای تغییر، به صورت تجاری در دسترس است. روکش های تفلون در رنگ های خاکستری، مشکی، سبز، آبی، قرمز و قهوه ای به فروش می رسند که ابتدایی ترین و محبوب ترین انتخاب ها هستند.

پوشش تفلون در مقابل پوشش سرامیکی

مطمئناً، در صورتی که طول عمر محافظت در اولویت شما باشد، استفاده از پوشش سرامیکی برای وسیله نقلیه شما گزینه بهتری خواهد بود. در حالی که تهیه یک پوشش سرامیکی بسیار گران است، بسیار بادوام تر خواهد بود و حتی محافظت بیشتری در برابر خراش های جزئی، گرد و غبار، خوردگی و اثرات زیست محیطی ارائه می دهد. همچنین در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند باران اسیدی مقاومت بیشتری دارد.

چه سایز جک برای هر نوع ماشین مناسب است؟

البته به یاد داشته باشید که هزینه پوشش سرامیکی حداقل 3 تا 5 برابر بیشتر از پوشش تفلون است. بنابراین، اگر به دنبال پوششی با قیمت مناسب هستید و/یا اگر قصد ندارید وسیله نقلیه را برای مدت طولانی نگه دارید، تفلون انتخاب بهتری است.

طول عمر

گفته می شود، پوشش های تفلون خوب تا 8 ماه دوام می آورند در حالی که در مقایسه، پوشش های سرامیکی حداقل تا 3 سال دوام دارند. اگر به روشی صحیح و نگهداری مناسب استفاده شود و اگر در مکانی زندگی می‌کنید که آسیب های روی وسایل نقلیه شما خیلی خشن نیستند، پوشش‌های سرامیکی حتی می‌توانند تمام طول عمر خودرو را دوام بیاورند.

بنابراین، اگرچه قیمت پوشش تفلون 3 تا 5 برابر زیاد به نظر می رسد، چنین ماندگاری به این معنی است که شما دقیقاً همان چیزی را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید و ممکن است در واقع آنقدر گران نباشد. روکش های سرامیکی در بین صاحبان خودروهایی که تمایل دارند برای چند دهه وسیله نقلیه را نگهدارند، محبوبیت بیشتری دارد.

نگهداری

  • شستن خودرو پس از پوشش تفلون: پس از اتمام روکش، توصیه متخصصان این است که از صابون های تند یا مواد شوینده دیگر روی رنگ استفاده نکنید زیرا این کار می تواند ضخامت پوشش را کاهش دهد. به طور کلی، شما باید از شامپویی با pH خنثی استفاده کنید که می توانید آن را از هر فروشگاه خودرو یا حتی سوپرمارکت های محلی خود خریداری کنید. شامپوهای با pH خنثی در از بین بردن گرد و غبار و کثیفی موثر هستند، اگر این کار را به اندازه کافی انجام دهید، و در تمام کارهای رنگ آمیزی و پوشش دهی کاملا ملایم هستند.
  • پوشش تفلون می تواند خراش های جزئی را ناپدید کند و رنگ های محو شده را بازیابی کند، اما فقط تا حدودی این کار را انجام می دهند. نمی تواند به طور کامل خراش های بزرگ را از بین ببرد، اگرچه می تواند به طور قابل توجهی ظاهر علائم خراش را کاهش دهد.
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

مهمترین دلایل ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان در حالت ثابت

✎رانندگی با ماشین انواع مختلفی از صداها را در بر می گیرد، اما همه آنها عادی نیستند. یکی از این […]

9 روش برای جلوگیری از صرف هزینه های اضافی و صرفه جویی در هزینه های خودرو

♦♦مالکان خودرو تمایل دارند که خودروهای خود را برای مدت زمان طولانی استفاده کنند تا در هزینه خود صرفه جویی […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه