✍آیا تمیز کردن محفظه موتور خودرو کار مفیدی است وکمکی به نگهداری خودرو می کند

آیا تمیز کردن محفظه موتور خودرو کار مفیدی است

  • 24 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

تمیز کردن محفظه موتور خودرو همیشه ایده خوبی است. دلیل کثیف بودن محفظه موتور وسیله نقلیه شما این است که از زیر محفظه در معرض عوامل بیرونی قرار می گیرد. محفظه موتور نیز با کثیفی و نشتی از موتور کثیف می شود. این معمولاً در صورتی اتفاق می افتد که خودروی شما قبلاً نشت روغن داشته باشد★

با این حال، همه ما می دانیم که صاحبان خودرو برای تحت تاثیر قرار دادن سایر افراد یک موتور تمیز می خواهند، زیرا امروزه به ندرت یک موتور تمیز وجود دارد. اگر تا به حال برنامه ای برای فروش ماشین خود دارید، ارزشش را دارد که تمیز و زیبا به نظر برسد. ناگفته نماند، رانندگان می توانند به راحتی منبع نشتی از موتور را در خودروهایشان ردیابی کنند.

چگونه محفظه موتور ماشین خود را تمیز کنیم؟

مرحله 1: برنامه ریزی

وقتی مرحله برنامه را ذکر کردیم، می‌خواستیم در یک روز مشخص محفظه موتور را تمیز کنیم. ایده آل ترین روز یک روز گرم است. با آفتاب کافی و هوای گرمتر، صاحبان خودرو می توانند شروع به تمیز کردن محفظه موتور خودروهای خود کنند. بهترین روز برای انجام این کار هوای گرم، رطوبت کم، همراه با باد است. از آنجایی که این شرایط آب و هوایی به خشک شدن اجزای خودرو و همچنین موتور پس از تمیز کردن کمک می کند.

ما می دانیم که چه نوع آب و هوایی برای تمیز کردن محفظه موتور مناسب است، بنابراین مکان ایده آل چیست؟ برای اینکه بدانید چگونه محفظه موتور را تمیز کنید، صاحبان خودرو باید ابتدا مکانی را انتخاب کنند. دلیل این امر کثیفی است که از محفظه موتور خودرو خارج می شود. در صورت مخلوط شدن با مواد موجود در محیط، سم تولید می کند. این مخلوط به دو شکل مرطوب و خشک است، بنابراین تمیز کردن آن بسیار سخت است..

مرحله 2: ابزار را آماده کنید

آماده یادداشت کردن آنها هستید، زیرا طولانی است. برای پاسخ به این سوال که چگونه محفظه موتور را تمیز کنیم، باید موارد زیر را داشته باشیم:

  • مجموعه ای از برس های الیافی سفت
  • دمنده یا کمپرسور (اختیاری)
  • ماسک گرد و غبار
  • پارچه های میکروفیبر
  • دستکش لاستیکی
  • عینک ایمنی
  • پیچ گوشتی
  • بطری های اسپری
  • برس سیمی
  • آچار

در کنار آن باید این ابزار را داشته باشیم:

  • تابه های قطره ای (اگر در خانه کار می کنید)
  • شلنگ باغچه (اگر در خانه کار می کنید)
  • چوب آبیاری باغ (اگر در خانه کار می کنید)
  • جارو برقی (اگر در خانه کار می کنید)

پس از آن به موادی برای تمیز کردن نیاز داریم. آن ها هستند:

  • چربی زدا
  • نوار الکتریکی
  • کیسه های پلاستیکی
  • زیپ بند
  • پدهای جاذب (اگر در خانه کار می کنید)

مرحله 3: اجازه دهید موتور خنک شود

اگر وسیله نقلیه روشن بود، صاحبان خودرو باید کاپوت را بالا ببرند و اجازه دهند موتور خنک شود. وقتی موتور داغ است نمی توانیم محفظه موتور را تمیز کنیم درست است؟ از آنجایی که اگر آب خنک روی آن بپاشید نه تنها شما را می سوزاند بلکه در اثر انقباض سریع نیز آسیب می بیند. ناگفته نماند که قطعات داغ می توانند پلاستیکی را که قرار است از قطعات الکتریکی محافظت کند ذوب کنند. و برای اینکه بتوانید تمیز کنید زمان قابل قبول حدود 15 دقیقه است. اگر در محل کارواش خودسرویس هستید، می توانید قسمت بیرونی خودرو را بشویید و خشک کنید تا زمانی که منتظر خنک شدن موتور هستید، خود را مشغول نگه دارید. و اگر وسیله نقلیه شما در خانه است، کار درست در زمانی که منتظر خنک شدن موتور هستید، جمع آوری مواد و ابزار است.

اگر در حال حاضر یک موتور خنک دارید، بیایید از این تست انتظار بگذریم و مستقیماً به مرحله بعدی نحوه تمیز کردن محفظه موتور بپردازیم.

مرحله 4: برداشتن پوشش های پلاستیکی

مرحله زیر در نحوه تمیز کردن محفظه موتور، برداشتن پوشش های پلاستیکی زیر کاپوت است. اینها را می توان جداگانه تمیز کرد که مطمئناً. همچنین، باید پایانه منفی باتری را جدا کنید. ناگفته نماند، این به محافظت از قطعات الکتریکی خودرو در صورت خیس شدن کمک می کند. اگر رانندگان بخواهند مطمئن شوند، می توانند باتری را خارج کنند.

مرحله 5: درپوش ها و پیچ ها را محکم کنید

قبل از رفتن به مراحل مهم، صاحبان خودرو باید آخرین چک را به نشانگرها، درپوش ها و پیچ ها بدهند. شما باید مطمئن شوید که آنها مهر و موم شده یا بسته اند زیرا ممکن است کثیفی و آب به این دهانه ها نشت کند.

راه های ساده برای عیب یابی چراغ های ترمز

در اینجا زمان استفاده از کیسه های پلاستیکی که آماده کرده ایم است. رانندگان باید از آن‌ها برای پوشاندن تمام اجزای حساس و الکتریکی خودرو مانند سیم‌های احتراق، باتری، واحد کنترل موتور و … استفاده کنند. صاحبان خودرو می توانند آنها را در زیر کاپوت ببینند. از این گذشته، دانستن محافظت از تمام قطعات ضروری به صاحبان خودرو این امکان را می‌دهد تا با خطر کمتری هر چیزی را تمیز کنند.

مرحله 6:استفاده از دستکش و ماسک وعینک

بدن خود را بپوشانید. صاحبان خودرو باید با ماسک گرد و غبار و عینک ایمنی از دهان و چشم خود در برابر زباله های پرنده محافظت کنند. علاوه بر این، شما باید دستکش لاستیکی برای پوشاندن دستان خود در برابر لکه ها و همچنین پاک کننده های شیمیایی داشته باشید.

اگر کار تمیز کردن را در خانه انجام می دهید، باید یک سینی چکه گیر پیدا کنید و آن را در زیر موتور و لنت های جاذب به سمت سرازیری سینی قرار دهید.

مرحله 7: تمیز کردن زباله های خشک

برای ادامه مرحله بعدی نحوه تمیز کردن محفظه موتور، صاحب خودرو باید قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، تا حد امکان زباله های خشک را حذف کنند. برای انجام این کار، باید تمام کثیفی‌های شل را با جاروبرقی تمیز کنید، سپس از برس‌ها برای وارد شدن به شکاف‌ها و ترک‌ها و همچنین حذف رسوب ها استفاده کنید. در مرحله ابزار آماده سازی، ما برس های فیبر و برس های سیمی برای این کار سخت داریم. برس سیمی برای تمیز کردن سطوح فلزی بسیار مناسب است، در حالی که برس های الیافی بهترین ابزار برای سطوح مصنوعی و پلاستیکی هستند. پس از آن، رانندگان می توانند تمام خاک های انباشته شده را جمع آوری کنند.

به یاد داشته باشید که سینی چکه را بیرون بکشید و مواد جمع آوری شده را جاروبرقی بکشید.

مرحله 8: محل قرارگیری موتور را اسپری کنید

بسیار خوب، محفظه موتور شما برای آب آماده است. صاحب خودرو اکنون می تواند از آب گرم برای مرطوب کردن تمام سطوح در معرض استفاده کند. می‌توانید آن را در یک بطری اسپری قرار دهید تا کار را آسان‌تر کنید و کنترل بیشتری روی برنامه به دست آورید. همچنین میزان آب مورد نیاز ما برای تکمیل کار را به حداقل می رساند. اسپری کردن مهمترین گام در پاسخ به این سوال است که چگونه محفظه موتور را تمیز کنیم. به عبارت دقیق تر، این عمل از رسوب ماده چربی بر روی موتور جلوگیری می کند و باعث لکه گیری می شود. ناگفته نماند، اسپری کردن قسمت موتور نیز به چربی‌گیری کمک می‌کند تا کارآمدتر و یکنواخت‌تر عمل کند.

مرحله 9: چربی زدایی

یکی از مهم ترین مراحل بعد از عمل پاشیدن آب، استفاده از مواد چربی زدا است. شما می خواهید آن را به هر سطح در محفظه موتور اسپری کنید و حدود 10 تا 15 دقیقه به مواد چربی زدا فرصت دهید تا اثر کند. به یاد داشته باشید که بیشتر روی مناطقی که کثیفی در آنها ایجاد شده است تمرکز کنید. در حالی که هر چربی زدای خانگی را می‌توان استفاده کرد، خواه یک چربی زدای موتوری یا تمیزکننده آشپزخانه باشد، توصیه می‌کنیم از پاک‌کننده سبز ساده استفاده کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که جاروبرقی خود را خالی کنید و آن را از حالت خشک به حالت مرطوب تبدیل کنید.

 

مرحله 10: اسکراب

این قسمت کاملاً به وضعیت موتور شما بستگی دارد. با یک موتور تمیز، براق و روشن، صاحبان خودرو می توانند این مرحله را نادیده بگیرند. با این حال، اگر موتور شما کثیف است، ممکن است نیاز به شستشوی زیادی داشته باشید. حتماً درپوش سوپاپ را چک کنید زیرا ممکن است روغن و کثیفی رسوب کرده باشد. رانندگان می توانند از برس کوچک با مواد مصنوعی به همراه چربی زدا برای سهولت کار استفاده کنند.

مرحله 11: آبکشی کنید

در این مرحله قسمت موتور وسیله نقلیه خود را بشویید. اگرچه این کار در خانه آسان است، اما در یک مرکز کارواش سلف سرویس به دلیل قابلیت فشار آب بالای آب پاش های آب بسیار سخت است. همیشه هنگام استفاده از آنها مراقب باشید زیرا در صورت فشار زیاد ممکن است در حین تمیز کردن به محفظه موتور آسیب برسانید.

صاحبان خودرو در خانه می توانند از جاروبرقی به همراه لنت های جاذب برای کنترل آب استفاده کنند. پس از آن، می توانیم از پارچه برای پاک کردن محل استفاده کنیم. اگر جایی وجود دارد که هنوز چربی زدا وجود دارد یا نیاز به تمیز کردن اضافی دارد، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را دوبار تمیز کنید. حالا می توانیم دوباره آنها را با آب بشوییم و با پارچه پاک کنیم. نکته آخر، فراموش نکنید که آب جذب شده را جمع آوری کرده و آب اضافی اطراف پدها را با جاروبرقی بکشید. ما نمی‌خواهیم آب باقی بماند.

مرحله 12: خشک کنید

اگر دمنده برگ یا هوای فشرده در دسترس دارید، می توانید از هوا در گوشه ها و برآمدگی ها برای خشک کردن محفظه موتور خود استفاده کنید. یک پارچه یا حوله فروشگاهی نیز اگر آنها را ندارید بسیار مفید است. پس از آن، اجازه دهید موتور حدود یک ساعت با کاپوت بالا کاملا خشک شود.

مرحله 13: قطعات الکتریکی را با دست تمیز کنید

تمیز کردن دستی قطعات الکتریکی بخش مهمی در تمیز کردن محفظه موتور خودرو است. برای انجام چنین کاری، ابتدا باید پلاستیک محافظ روی قطعات الکتریکی را جدا کنیم.

پس از برداشتن، آنها را با دستمال و برس تمیز می کنیم و فقط کمی از رطوبت استفاده می کنیم. به یاد داشته باشید، قبل از نصب مجدد باتری، کل محفظه و این قطعات باید خشک و تمیز باشند.

مرحله 14: ماشین را روشن کنید

خوب، شما تمیز کردن محفظه موتور خود را تمام کرده اید. وقت آن است که موتور را روشن کنید و بررسی کنید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. این عمل باعث می شود موتور به دمای عملیاتی برسد و رطوبت باقی مانده را پاک کند.

مزایای یک موتور تمیزتر

اگرچه بسیاری از مکانیک ها ممکن است به شما بگویند که موتور را تمیز نکنید زیرا رانندگان می توانند به بسیاری از قطعات و اجزای خودرو آسیب برسانند. با این حال، این درست نیست. موتور جدید کاملا بادوام است و به خوبی از آسیب آب در امان است. در کنار آن، مزایای یک موتور تمیز بسیار اندک است.

بیشترین و مهمترین دلایل ساییدگی ناهموار لنت ترمز

در موتور تمییز تشخیص نشت روغن آسانتر است

اگر محفظه موتور تمیزی دارید، تشخیص اینکه گریس یا روغن از کجا می آید آسان است. به عنوان مثال، اگر خودروی شما واشر روکش سوپاپ نشتی دارد، محل نشتی را می توان به راحتی با یک موتور تمیز آشکار کرد. در نتیجه، مشکلات کوچکی مانند نشت روغن را می توان قبل از جدی تر شدن شناسایی و تعمیر کرد.

صرفه جویی در تعمیرات

تمیز کردن محفظه موتور همچنین می تواند در تعمیرات صرفه جویی کند، که یکی از اساسی ترین نکات نگهداری است. این واقعیت است که گریس و روغن عامل اصلی سایش قطعات پلاستیکی و شیلنگ های لاستیکی هستند. با این حال، همه اینها را می توان با تمیز کردن منظم موتور با چربی زدایی برطرف کرد. ناگفته نماند زمانی که صاحبان خودرو باید سطح روغن و تسمه های لوازم جانبی را بررسی کنند، یک موتور تمیز به آنها کمک می کند کثیف نشوند.

ظاهر موتور تمیز

آخرین اما مطمئنا نه کم اهمیت، ظاهر زیبا و براق یک موتور تمیز بهترین بازده است. هیچ کس نمی خواهد محفظه موتور ماشین کثیف داشته باشد. بنابراین تمیز نگه داشتن محفظه موتور خودرو حس بسیار خوبی را در هنگام رانندگی به صاحبان خودرو می دهد. در صورتی که بخواهید خودرو را بفروشید، جذابیت ظاهری یک موتور تمیز مشتریان را جذب می کند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

مهمترین دلایل ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان در حالت ثابت

✎رانندگی با ماشین انواع مختلفی از صداها را در بر می گیرد، اما همه آنها عادی نیستند. یکی از این […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه