✔ راهنمای مفصل تمیز کردن پایانه های باتری برای جلو گیری از خوردگی و زنگ زدگی ✔

راهنمای مفصل تمیز کردن پایانه های باتری:

  • 2 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

نظافت خودرو بخشی از روال هفتگی یا ماهانه اکثر دارندگان خودرو است. اما، قطعاتی که در زیر کاپوت قرار دارند، مانند پایانه های باتری، هر چند وقت یک بار، نیاز به تعمیر و نگهداری ویژه دارند. با گذشت زمان، تمام پایانه های باتری دچار خوردگی می شوند و تمیز کردن آنها باید بخشی از وظیفه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده باشد. با تمیز کردن پایانه های باتری، می توانید باتری را سالم نگه دارید و برای مدت طولانی تری عملکرد بهتری داشته باشید. بنابراین، ما اینجا هستیم تا شما را از طریق روش تمیز کردن پایانه های باتری راهنمایی کنیم.

دلایل تمیز کردن پایانه های باتری

پایانه های باتری نام دیگری برای کنتاکت های الکتریکی است که شارژر یا بار را به باتری (تک سلولی یا چند سلولی) متصل می کند. این ترمینال ها در اندازه ها و طرح های مختلفی تولید می شوند. صرف نظر از انواع آنها، همه دچار خوردگی می شوند.

معمولاً گاز هیدروژن آزاد شده از اسید باتری دلیل اصلی خوردگی است. پس از مخلوط شدن با سایر عناصر جو، روی ترمینال ها زنگ می زند.

اگر روی ترمینال منفی خوردگی وجود داشته باشد، به این معنی است که باتری شارژ کافی ندارد. از سوی دیگر، زنگ زدگی در سمت مثبت به معنای یک سیستم دارای شارژ بیش از حد است. از آنجایی که باتری معمولاً در شرایط کم شارژ باقی می‌ماند، احتمالاً زنگ زدگی روی ترمینال منفی آن بیشتر خواهد بود.

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری

این فرآیند به چیزی جز ابزار ساده و صبر زیاد به چیز دیگری نیاز ندارد. مراحل زیر را برای نحوه تمیز کردن پایانه های باتری خودرو دنبال کنید:

شرایط را بررسی کنید

اولین و مهمترین مرحله نحوه تمیز کردن پایانه های باتری، بررسی وضعیت باتری پس از بلند کردن کاپوت خودرو است. برای این کار نیازی به خارج کردن باتری از خودرو نیست.

باتری را در زیر کاپوت خودرو، معمولاً در سمت چپ جلوی بلوک موتور قرار دهید. هرگونه ترک قابل مشاهده یا نشانه نشت اسید باتری روی باتری را بررسی کنید. در صورت وجود ترک در قاب باتری، بدون تاخیر باتری را تعویض کنید. اگر چنین مشکلاتی وجود ندارد، پایانه ها را تمیز کنید.

احتیاط: قبل از تمیز کردن پایانه های باتری، یک دستکش وینیل بپوشید.

کابل ها و گیره ها را بررسی کنید

درپوش های پلاستیکی را بردارید تا پایانه های باتری و رابط گیره دیده شوند. کابل ها و گیره های باتری را بررسی کنید تا  میزان خوردگی ها معلوم شود.اگر در اطراف هر یک از پست های باتری ماده سفید و خاکستری وجود داشته باشد، خوردگی است.

برای پایانه هایی که مقدارکمی خوردگی دارد بقیه مراحل را ادامه دهید. برای سطح گسترده ای از زنگ زدگی یا آسیب، گیره ها یا کابل ها را تعویض کنید تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

پایانه های خورده را تمیز کنید

این مرحله شامل نحوه تمیز کردن پایانه های باتری که خورده شده است. قبل از تمیز کردن ترمینال، هر دو گیره منفی و مثبت را از باتری جدا کنید.

برای شل کردن مهره های گیره از آچار استفاده کنید. پس از آن ابتدا گیره منفی را بردارید. پس از آن، برای برداشتن گیره مثبت اقدام کنید. اگر به دلیل خوردگی بیش از حد برداشتن گیره ها برایتان سخت است، از انبردست استفاده کنید. در این صورت هنگام کار به قاب خودرو یا باتری آن دست نزنید تا از اتصال کوتاه جلوگیری شود.

یک کاسه کوچک بردارید و 2 تا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب مقطر مخلوط کنید تا پایانه باتری تمیزتر شود. مواد را هم بزنید تا تمام تکه های جوش شیرین کاملا حل شود تا خمیر غلیظی به دست آید.

خمیر را با یک دستمال مرطوب یا یک مسواک قدیمی روی اتصالات باتری بمالید. در حین کار، مراقب باشید که آن را وارد سایر اجزای خودرو نکنید.

قسمت های خورده یا کثیف پایانه های باتری را بمالید. هنگامی که خمیر جوش شیرین شروع به واکنش با خوردگی کرد، حباب و کف ایجاد می کند. حداقل 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر خوردگی را از بین ببرد.

سطح بالایی از خوردگی را تمیز کنید

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری در صورت وجود رسوبات سطح بالا.

خوب، شما باید رسوبات سخت را با لبه تیزتر یک چاقوی استفاده شده بتراشید. تیغه را با زاویه 45 درجه در امتداد سطح باتری محکم نگه دارید و آن را به سمت پایین فشار دهید تا تمام ذرات خوردگی از بین برود. پس از حذف حداکثر رسوبات، رسوبات باقی مانده را با پشم فولادی یا برس سیمی پاک کنید.

در این مرحله باید از دستکش های ظرفشویی وینیل استفاده کنید، به خصوص هنگام تمیز کردن خوردگی با پشم فولادی. دستکش های وینیل به عنوان بهترین محافظ دست ها در برابر عوامل سوزاننده مضر عمل می کنند.

در صورت تمایل، برس‌های مخصوص «پست باتری» و «بسته باتری» را از نزدیک‌ترین فروشگاه‌های قطعات خودرو خریداری کنید. اما یک برس استیل عمومی معمولاً در بیشتر موارد خوب کار می کند و نیازی به خرید موارد خاص نیست.

پایانه ها را بشویید

هنگامی که خراش دادن انجام شد و دیگر کف نشد، نوبت به شستشوی پایانه ها می رسد. 2 فنجان یا حدود 500 میلی لیتر آب مقطر را روی پایانه های باتری بریزید. جوش شیرین می تواند برای عمر باتری مضر باشد، بنابراین مواظب باشید خمیر آبکش شده از دریچه های باتری عبور کند و روی باطری نماند.

نحوه کار ECU و PCM به عنوان کامپیوتر خودرو

پایانه ها را خشک کنید

یک پارچه خشک و تمیز بردارید و قبل از اتصال باطری به خودرو، پایانه‌های آن را کاملاً با آن پاک و خشک کنید. پایانه ها را 2 تا 3 بار با پارچه بمالید تا مطمئن شوید که کاملاً خشک شده اند. در اینجا از دستمال کاغذی استفاده نکنید. تکه های کاغذ و تکه های باقی مانده به پایانه ها می چسبند.

حفاظت در برابر خوردگی

برای جلوگیری از خوردگی، ژل نفتی را روی پایانه های باتری تمیز و خشک بمالید. یک لایه نازک از ژله را روی انتهای مثبت و منفی با انگشتان خود بمالید. در این مرحله باید ازدستکش های وینیل استفاده کنید. پترولیوم ژله آبگریز است، بنابراین استفاده از آن از خوردگی آینده در پایانه های باتری خودرو جلوگیری می کند.

ترمینال ها را دوباره وصل کنید

در پایان نظافت، نوبت به اتصال مجدد پایانه ها و بازگرداندن اتصال برق می رسد. در حین اتصال مجدد، ابتدا باید گیره مثبت را به باتری وصل کنید و با استفاده از آچار آن را محکم کنید. سپس، دوباره گیره منفی را به ترمینال باتری تعیین شده آن وصل کنید. برای قرار دادن آن گیره در اینجا نیز از آچار استفاده کنید. پس از اتصال مجدد، سپرهای پلاستیکی قدیمی را برای پوشش اتصال گیره/ترمینال عوض کنید.

نتیجه

تمیز نگه داشتن پایانه های باتری خودرو نه تنها باعث افزایش طول عمر باتری می شود بلکه کارایی آن را نیز حفظ می کند. به همین دلیل، باید بدانید که چگونه پایانه های باتری را تمیز کنید. همچنین فراموش نکنید که قبل از اقدام به تمیز کردن پایانه ها اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

مهمترین دلایل ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان در حالت ثابت

✎رانندگی با ماشین انواع مختلفی از صداها را در بر می گیرد، اما همه آنها عادی نیستند. یکی از این […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه