✔راه های ساده برای عیب یابی چراغ های ترمز و روش های تعمیر آن ها✔

راه های ساده برای عیب یابی چراغ های ترمز

  • 13 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

♣ اگر یک راننده متخصص هستید، باید با مسائل مربوط به چراغ ترمز کاملا آشنا باشید. مشکلات زیادی وجود دارد که در برای این قطعه خودرو اتفاق افتاده است، اما در واقع حل آنها چندان سخت نیست. در واقع، آنها به طور مکرر باعث ایجاد مشکل مشابه می شوند تا رانندگان بتوانند متوجه شوند که هنگام پا گذاشتن روی پدال چه مشکلی به خودروی شما وارد شده است. بنابراین در این مقاله تمام راه های عیب یابی چراغ های ترمز را به طور کامل به شما توضیح میدهیم ♣

چراغ ترمز چیست؟

ابتدا باید تعریف چراغ ترمز را بدانیم. در بیشتر خودروها، چراغ‌های عقب و چراغ‌های ترمز نزدیک به هم طراحی می‌شوند و روی یک کره قرار دارند. به بیان دیگر، یک پوشش خارجی برای هر دوی این چراغ ها وجود دارد.

برای اینکه این چراغها را از هم تشخیص دهیم، باید عملکرد هر نور را بدانیم. چراغ ترمز دقیقاً همانطور است که روشن می شود: هنگامی که رانندگان به ترمزها فشار بیاورند بلافاصله روشن می شود. از سوی دیگر، هنگامی که مالکان خودرو چراغ‌های جلو را روشن می‌کنند، چراغ‌های عقب چشمک می‌زنند. همچنین هنگامی که ترمز دستی شما روشن است روشن می شود. در بسیاری از خودروها، چراغ ترمز قرمز درخشان تری دارند، در حالی که چراغ های عقب قرمز معمولی هستند. در کنار آن، چراغ‌های عقب نیز شامل چراغ‌های سفید پشتیبان هستند.

عیب یابی چراغ ترمز

یکی از چراغ ها کار نمی کند

همه شما باید قبلاً این مشکل را ببینید: فقط یکی از چراغ های ترمز خودرو شما کار می کند در حالی که دو چراغ دیگر این کار را نمی کنند. اگر این علامت را دارید، عیب یابی بسیار آسان است.

1.فیوزهای مدار

در شرایطی که دو چراغ پایین یا فقط چراغ ترمز سوم کار می کند، صاحبان خودرو می توانند ابتدا فیوزهای مدار را بررسی کنند. در برخی مدل‌ها، سازندگان فیوزی را برای دو چراغ ترمز پایین و یک فیوز دیگر برای چراغ سوم طراحی می‌کنند. بنابراین این اولین جایی است که باید بررسی کنید.

نحوه کار ECU و PCM به عنوان کامپیوتر خودرو

2.لامپ

اگر فیوزهای مدار هنوز به طور عادی کار می کنند، وقت آن است که به لامپ ها مراجعه کنید. در خودروهای مختلف، می‌توانید با باز کردن در صندوق عقب یا با برداشتن پیچ‌های نصب شده در اطراف لنز به لامپ‌ها دسترسی پیدا کنید. برای برداشتن لامپ، رانندگان خودرو آن را به سمت پایین فشار می دهند، حدود یک چهارم دور در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانند، سپس آن را آزاد می کنند. اکنون می توانیم هر لامپ را بررسی کنیم. اگر لامپ آسیب دیده یا شکسته باشد، تیره شده و نیاز به تعویض دارد. همراه با آن، صاحبان خودرو باید بررسی کنند که آیا رشته ها در شرایط خوبی هستند یا خیر. به یاد داشته باشید که دقیقا همان نوع و وات را پیدا کنید.

3.ولتاژ

با این وجود، اگر لامپ ها مشکلی ندارند، باید از مولتی متر دیجیتال (DMM) خود برای بررسی ولتاژ در سوکت استفاده کنید. برای رفع این مشکل، باید مولتی متر را روی ولتاژ DC تنظیم کنیم، همراه با فشار دادن نوک قرمز که به کنتاکت های سوکت می رسد. و منتهی سیاه به دیوار سوکت. اگر ماشین شما ولتاژ دارد، به احتمال زیاد شما هم لامپ بدی دارید. با این حال، اگر ولتاژ وجود ندارد، آزمایش را تکرار کنید، اما این بار سیم تست مشکی را به کف شاسی وصل کنید.

اگر تست دوم شروع شد و ولتاژ وجود داشت، به یاد داشته باشید که به دنبال اتصال مدار بد روی سوکت باشید. با این حال، اگر ولتاژ وجود ندارد، باید سوکت لامپ را بررسی کنید. ممکن است سیم‌های دچار خوردگی یا شل شده باشند. در این شرایط، رانندگان می توانند از برس های سیمی برای حذف خوردگی استفاده کنند. علاوه بر این، صاحبان خودرو می توانند ببینند که آیا سیم تغذیه برق معیوب یا آسیب دیده بین سوئیچ چراغ ترمز و سوکت وجود دارد یا خیر.

4.اتصال سوکت

آخرین کاری که راننده می تواند انجام دهد بررسی اتصال مدار در سوکت است. شما باید یک سیم جامپر را بین گف خوب شاسی و سمت مدار سوکت وصل کنید. پس از آن، زمانی که لامپ در جای مناسب قرار گرفت، می توانید به پدال ترمز فشار وارد کنید. اگر لامپ چشمک می زند، اتصال مدار سوکت را تعمیر کنید. با این حال، اگر لامپ همچنان چشمک نمی زند، باید به دنبال نقطه باز بین جریان سیم از سوییچ تا چراغ ترمز باشید.

هیچ نوری کار نمی کند

اکنون به قسمت سخت تر می رسیم: هیچ یک از چراغ های ترمز کار نمی کنند. در این شرایط، ما باید بر روی آن دسته از دستگاه ها یا قطعات خودرو تمرکز کنیم که بر کل فرآیند تأثیر می گذارد. در این مقاله کارشناسان خودرو ما لیستی از اجزای خودرو که باید بررسی شوند ارائه می کنند: فیوز، کلید چراغ چرخان، کلید چراغ ترمز و قسمت مدار چراغ ترمز.

1.بررسی فیوز

هر کاری که می‌کنیم، فیوز مکانی است که باید ابتدا در صورت مشکل بودن چراغ‌های ترمز بررسی شود. ابتدا باید محل فیوز را پیدا کنیم. این زمان است که دفترچه راهنمای خودرو به کار می آید. معمولاً می‌توانید فیوز چراغ‌های ترمز را در مرکز توزیع برق یا پنل فیوز جستجو کنید. در بیشتر خودروها می‌توانید پنل فیوز را در زیر داشبورد در سمت سرنشین یا راننده پیدا کنید. در برخی خودروهای دیگر زیر کاپوت است.

حالا فیوز را پیدا کردید، آن را بیرون بکشید و چک کنید. با بررسی المنت فیوز از جعبه پلاستیکی شفاف می توانیم تشخیص دهیم که آیا فیوز معیوب است یا خیر. در غیر این صورت، صاحبان خودرو می توانند وضعیت فیوز را با یک مولتی متر دیجیتال بررسی کنند. یک فیوز با شرایط خوب صدای بوق را در مولتی متر ایجاد می کند یا اگر از مقیاس اهم استفاده می کنید نزدیک به صفر اهم است. اگر اتفاقی نیفتد، فیوز آسیب دیده است.

2.بررسی سوئیچ سیگنال راهنما

در اکثر مدل‌های خودرو، مدار چراغ ترمز بخش مهمی از بخش عقب مدار چراغ راهنما است. بنابراین رانندگان باید نمودار سیم کشی سوئیچ چراغ راهنما را پیدا کنند. اگر فراموش کردید کجاست، دفترچه راهنمای تعمیر خودرو همیشه در حال بررسی است. پس از آن، صاحبان خودرو می توانند سیم اتصال سوئیچ چراغ راهنما را به سوئیچ چراغ ترمز پیدا کنند. پس از برداشتن پوشش ستون فرمان، رانندگان می توانند برای یافتن سیم به کانکتور برق سوئیچ چراغ راهنما دسترسی داشته باشند.

مرحله معاینه زیر استفاده از چراغ تست است. اگر چراغ تست نمی درخشد، شکافی در سیم وجود دارد. به منظور رفع این مشکل، پدال ترمز را فشار می دهیم، سپس ترمینال را که جریان را از سوئیچ سیگنال به سمت چپ و چراغ های راهنمای سمت راست منتقل می کند، بررسی می کنیم. در این لحظه، اگر چراغ تست همچنان چشمک نمی زند، باید با مکانیک تماس بگیریم تا کلید سیگنال را تعمیر کنند.

3.بررسی سوئیچ چراغ ترمز

برای رفع ایراد مربوط به چراغ های ترمز باید سوئیچ چراغ ترمز را بررسی کنیم. دارندگان خودروهای جدید باید دفترچه راهنما را همراه داشته باشند زیرا به محل مدار چراغ ترمز و همچنین سوئیچ ترمز نیاز داریم. معمولاً رانندگان می توانند سیلندر اصلی ترمز یا فایروال داخل محفظه موتور را بررسی کنند.

محل دیگر بالای بازوی پدال ترمز است. پس از آن، کانکتور الکتریکی چیزی است که باید با استفاده از یک چراغ آزمایشی بررسی کنیم. برای بررسی، چراغ تست را به کف زیر داشبورد وصل می کنید تا ببینید چشمک می زند یا خیر. در حین بررسی هر دو پایانه سوئیچ، چراغ تست باید بدرخشد. با این حال، اگر صاحبان خودرو فقط یک پایانه را بررسی کنند و چراغ تست هنوز روشن است، باید سوئیچ چراغ ترمز را تنظیم کرده یا آن را بردارید.

4.بررسی مدار الکتریکی

آخرین اما نه کم اهمیت، رانندگان خودرو باید مدار بد را ببینند. برای انجام این کار، باید از سیم جامپر برای اتصال سوئیچ به یک مدار خوب استفاده کنیم، بنابراین پدال ترمز را کار کنید. اگر چراغ ترمز چشمک می زند، باید اتصال مدار را در سوئیچ با بررسی سیم در دو طرف آن ثابت کنید. ممکن است اتصالات شل، آسیب دیده یا خوردگی وجود داشته باشد.

چراغ های ترمز نمی توانند خاموش شوند

خاموش نشدن چراغ یکی از رایج ترین سیگنال ها برای عیب یابی چراغ های ترمز است. برخی از مدل‌ها از پیکربندی سوئیچ چراغ ترمز استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهد وقتی مالک خودرو پدال ترمز را فشار می‌دهد، سوئیچ به جای خود بازگردد. با این حال، اگر سوئیچ خاموش شود، چراغ ها روشن باقی می مانند.

صاحبان خودرو باید سعی کنند پدال ترمز را به صورت دستی کار کنند تا ارتباط بین حرکت پدال و عملکرد سوئیچ چراغ ترمز را ببینند. در برخی موارد، کمی تنظیم مجدد سوئیچ می تواند این مشکل را برطرف کند. برای بررسی دقیق تر، باید کانکتور را جدا کنید، سوئیچ را با هدف حرکت دادن پیستون دور یا به سمت پدال بچرخانید. پس از آن، کنتاکت را قرار دهید تا بتوانید پای خود را از روی پدال بردارید. و با هر حرکت جزئی پدال، چراغ ها باید چشمک بزنند.

هنگام استفاده از پدال ترمز، به جای آن چراغ راهنما روشن می شود

اگرچه این بسیار نادر است، اما در واقع وضعیت “به جای چراغ ترمز چراغ راهنما روشن می شود وقتی رانندگان پدال ترمز را فشار می دهند” اتفاق می افتد. معمولاً در مدل‌های خودرویی که دارای لامپ رشته‌ای دوگانه هستند، این اتفاق می‌افتد. برای  توضیح دقیق تر، فیلامنت هم نور را به کار می گیرد: چراغ ترمز و چراغ راهنما.

این مشکل، اما، بیشتر ناشی از مدار خراب در چراغ آسیب دیده است.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

مهمترین دلایل ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان در حالت ثابت

✎رانندگی با ماشین انواع مختلفی از صداها را در بر می گیرد، اما همه آنها عادی نیستند. یکی از این […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه