✪11 نشانه که شما در هنگام رانندگی به درستی نمی توانید دنده را تعویض کنید + راه حل✪

11 نشانه که شما در هنگام رانندگی به درستی نمی توانید دنده را تعویض کنید

  • 19 اردیبهشت 1402
  • 0 نظر
  • admin

✥همه ما در هنگام رانندگی با این مشکل مواجه هستیم: ناتوانی در تعویض دنده. اگر شرایطی وجود داشته باشد که خودرو به درستی تعویض دنده نشود، ممکن است صاحبان خودرو با تعمیرات گران قیمت گیربکس مواجه شوند. ممکن است یک مشکل ساده داشته باشید که تقریباً هیچ هزینه ای ندارد، اما اگر آن را نادیده بگیرید، ممکن است با مشکل بسیار بزرگی روبرو شوید✥

در این شرایط توصیه می شود با یک مکانیک تماس بگیرید. آنها می توانند سیستم تعویض دنده شما را چک کنند. سوال واقعی این است: چه علائمی نشان می دهد که ماشین شما به درستی تعویض دنده نمی شود؟

علائم عدم تعویض دنده خودرو

دو نوع اصلی تعمیر گیربکس وجود دارد، بنابراین اگر خودروی شما به درستی تعویض دنده نمی کند، ممکن است لازم باشد گیربکس را بررسی کنیم. اگر به تعمیرات جزئی گیربکس نیاز دارید، معمولاً شامل آب بندی مجدد برای نشتی، تعویض شیر برقی معیوب و همچنین تعویض تنظیم کابل گاز و قطعات می شود. از سوی دیگر، خودروی شما در صورت وجود تعمیر اساسی گیربکس نیاز به جداسازی، تمیز کردن، بازرسی و بازسازی دارد. خوشبختانه، خرابی گیربکس معمولاً همه علائم را در هنگام وقوع به صاحبان خودرو نشان می دهد. پس این علائم را در نظر داشته باشید:

1.نشت مایع

اگر مشکلی در تعویض دنده وجود دارد، نشت مایع گیربکس ممکن است یکی از مشکلات شما در عدم تعویض دنده مناسب باشد. همه دارندگان خودرو باید بدانند که 6 مایع اصلی در خودروی شما وجود دارد. همه آنها خنک، روان کننده و مفید هستند. برای بیان دقیق تر، آنها به شما کمک می کنند تا ترمز کنید، هدایت کنید، و همچنین شیشه جلوی خود را تمیز کنید. آنها به قدری مفید هستند که بدون آنها وسیله نقلیه شما با مشکل بزرگی روبرو می شود. این بدان معناست که اگر مایع شما خراب شود یا نشت کند، موتور شما نمی تواند به درستی کار کند.

برای تشخیص این مشکل از نشت سوخت گیربکس اتوماتیک، رنگ قرمز یا تیره‌تر مایع را نشان میدهد. آنها بوی نان تست یا شیرینی خواهند داشت. شما به راحتی می توانید با پیدا کردن مایعات مشکوک که در مسیر ورودی شما چکه می کند، نشت را تشخیص دهید. راه دیگر برای تست آن این است که پس از گرم کردن موتور، میله گیربکس را بررسی کنید. میله با هدف علامت گذاری سطح مایع بسیار مفید است. از آنجایی که مایع مانند روغن نمی سوزد و اگر مایع گیربکس کم باشد، ممکن است جایی نشت داشته باشد. توصیه می کنیم ابتدا گیربکس را آب بندی کنید، سپس مایع را دوباره پر کنید.

2.چراغ هشدار چشمک می زند

یکی از رایج ترین علائمی که نشان می دهد ممکن است ماشین شما به درستی تعویض دنده نکند، روشن شدن چراغ هشدار است. این چراغ چک موتور معمولا نادیده گرفته می شود، با این حال، صاحبان خودروهای متخصص می دانند که این علامت چقدر جدی است. برای بیان دقیق تر، سنسورهای اطراف خودرو علائم هشدار دهنده را فعال می کنند و ارزش نگاه کردن را دارد. معمولاً به این معنی است که سنسورهای انتقال مشکل دارند.

3.کشیدن کلاچ

این موضوع کمی متفاوت است و همچنین مربوط به گیربکس اتوماتیک نیست. با این حال، کشیدن کلاچ یکی دیگر از نشانه های مشکل برای خودروهای دستی است، به همین دلیل است که ماشین شما به درستی تعویض دنده نمی دهد.

صاحبان خودرو با شلی اضافی پدال کلاچ آشنا هستند. این امر باعث می شود دیسک کلاچ درگیر مشکل شود و همچنین کلاچ در حال چرخش باشد. از آنجایی که کلاچ نمی تواند نیروی موتور را انتقال دهد، پیشرانه نمی تواند نیرو را دریافت کند. این باعث می شود تعویض دنده غیرممکن شود. رانندگان معمولاً وقتی خودروهایشان با مشکل کشش کلاچ مواجه می شوند، متوجه صدای خراش می شوند.

4.لغزش دنده

تعویض دنده بدون دلیل یا لیز خوردن دنده یکی از مشکلات جدی است که همه رانندگان باید متوجه آن شوند. به طور معمول، یک خودرو تغییرات دنده را بر اساس ورودی خارجی اطلاع می دهد. با نوع گیربکس دستی، مالک هر تعویض دنده را تعیین می کند. در گیربکس اتوماتیک، راننده دنده خلاص، درایو یا دنده عقب را انتخاب می کند.

با این حال، اگر مشکل لغزش دنده اتفاق بیفتد، می توانیم غافلگیر شویم که منجر به موقعیت های خطرناک و تصادفات می شود. نه تنها خطرناک است، بلکه موتور شما نیز به شدت آسیب می بیند. عامل اصلی لغزش دنده، فرسوده شدن باندهای گیربکس و مایع کم است. بنابراین اگر این مشکل را دارید، بلافاصله با مکانیک تماس بگیرید.

5.تکان دادن

به طور معمول، تغییر در انتقال نرم است و بدون اطلاع قبلی انجام می شود. با این حال، وقتی وسیله نقلیه شما در هنگام تعویض دنده می لرزد، می دانید که مشکلی وجود دارد. و با فرسودگی تا زمانی که چرخ دنده های شما پرتاب شود، کار بدتر می شود. اگر در حال رانندگی با خودروی دستی هستید، باید کلاچ خود را تنظیم یا حتی تعویض کنید تا آن را تعمیر کنید.

6.تاخیر در حرکت به جلو

آیا تا به حال یک ماشین را روشن کرده اید، اما بلافاصله پاسخ نمی دهد؟ اگر ماشین شما باید قبل از حرکت یک لحظه تاخیر دارد، درگیر تاخیر دارید. این یکی از رایج ترین علائمی است که نشان می دهد وسیله نقلیه شما به درستی جابجا نمی شود. حتی اگر دور موتور را بالا ببرید، یا پدال کلاچ را بالا و پایین فشار دهید، هنوز تاخیری قبل از حرکت ماشین به جلو وجود دارد.

7.بوی سوختگی

ما قبول داریم که در سفرهای جاده ای بوهای عجیب و غریب زیادی وجود دارد. ممکن است در جاده ها، روی هوا یا حتی از ماشینی که در کنار آن رانندگی می کند، وجود داشته باشد. با این حال، اگر به نظر می رسد هر یک از آنها از موتور ماشین شما می آیند، جدی است. و اگر این بوی سوختگی است، باید در اسرع وقت خودروهای خود را بررسی کنید.

هنگامی که مایع انتقال تحلیل می رود یا کم می شود، بیش از حد گرم می شود و می سوزد. گرما باعث می شود دمای موتور شما به سرعت افزایش یابد. بدون شک، زباله های اضافی، سایش زودرس و همچنین خوردگی ایجاد می کند.

همراه با مایع انتقال، علل بوی سوختن ممکن است چکه کردن ضد یخ، پلاستیک محبوس شده، یا ذوب شدن هسته بخاری باشد. اما هر چه که هست، اگر بوی سوختگی از وسیله نقلیه خود را حس کردید، سریع آنها را بررسی کنید.

8.صداهای دنده خلاص

هر صدایی که از ماشین می آید، علامت هشدار ماشین شما است، مخصوصا صدای اضافی. هنگامی که وسیله نقلیه خود را در حالت دنده خلاص قرار می دهید، صدای کوبنده و پر سر و صدا جدی است. اما نگران نباشید، ما می توانیم این مشکل را به سادگی حل کنیم. از آنجایی که ممکن است مشکل مایع کم یا نوع اشتباه مایع باشد، راه حل ما تعویض آن است. با این حال، اگر هنگام پر کردن نوع جدید مایع چیزی تغییر نکرده است، وقت آن است که بلبرینگ ها را بررسی کنید. دندانه های دنده یا یاتاقان های معیوب نیز می تواند باعث ایجاد صدا در زمانی که خودروی شما در حالت دنده خلاص است. به همین دلیل صاحبان خودرو باید جایگزینی برای این قطعات خودرو داشته باشند.

در پایان، وقتی این صدا را دارید، باید موتور خودرو خود را بررسی کنید.

علاقه مند به تبدیل شدن به یک مکانیک خودرو هستید؟ در اینجا ابزارهایی هستند که باید داشته باشید

9.دنده تعویض نمی شود

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود ماشین شما آنطور که باید تغییر نکند، عدم تعویض دنده است. بر خلاف درگیری تاخیری، گیربکس معیوب است و نمی تواند به سمت دنده مناسب بلغزد. و به همین دلیل ماشین شما نمی تواند پاسخی به مالکان بدهد. معمولا مشکل در کلاچ است. اما اگر مشکلی پیدا نکردید، پیشنهاد می کنیم برای بازرسی با نزدیکترین مکانیک تماس بگیرید.

10.صدای جیر جیر و ناله

در کنار صداهای لرزش و ساییدن، صدای جیر جیر و ناله از نوع صداهایی است که هیچ راننده ای از آن خوشحال نمی شود. در فیلم ها می توان شاهد خرابی وسایل نقلیه در زمان های مختلف بود. و معمولاً با لاستیک‌های پنچر، استارتر آسیب‌دیده، و همچنین صدای تق تق معلوم میشوند. در زندگی واقعی، صداهای عجیب به این معنی است که انتقال شما با مشکل مواجه شده است.

صدای جیر جیر یا ناله واضح ترین نشانه مشکلات گیربکس اتوماتیک است و مانع از تعویض صحیح دنده خودرو شما می شود. گیربکس دستی شکسته صداهای بلندی را منتشر می کند که نمی توان آنها را نادیده گرفت. بنابراین هر زمان که این صدای بلند را شنیدید، با مکانیک تماس بگیرید تا کمک کند.

11.رد کردن دنده در گیربکس اتوماتیک

یکی دیگر از مسائل رایج که باعث می‌شود خودروی شما از تغییر مسیر درست جلوگیری کند، رد کردن دنده است. ساده به نظر می رسد، اما بسیاری از رانندگان نمی دانند که این به بسیاری از قطعات خودرو مربوط می شود. ابتدا باید مایع را بررسی کنیم. اگر مایعات شما پر و تمیز است، صاحبان خودرو می توانند نگاهی به اتصال کلاچ و همچنین کابل های تعویض دنده بیندازند که مرحله دوم است. و اگر همه آنها به خوبی کار می کنند، سیستم کامپیوتری وسیله نقلیه شما نیز می تواند علت باشد.

برای رفع این مشکل، می‌توانیم باتری را حدود نیم تا یک ساعت جدا کنیم و کامپیوتر دوباره راه‌اندازی می‌شود.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

مهمترین دلایل ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان در حالت ثابت

✎رانندگی با ماشین انواع مختلفی از صداها را در بر می گیرد، اما همه آنها عادی نیستند. یکی از این […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه