نحوه تعویض ترمزهای کاسه ای در چند مرحله
- 19 خرداد 1402
- 0 نظر
- admin
♣رانندگان و مکانیک ها باید اصول اولیه تعویض، تعمیر و نگهداری ترمزهای کاسه ای را بدانند. این ترمزها اغلب در محور عقب خودرو یافت میشوند، زیرا باید بدون ساییدگی به یک کاسه چرخان فشار وارد کنند. تعویض ترمز کاسه ای زمانی ضروری است که خوب کار نمی کنند یا اسفنجی می شوند. همچنین در صورتی که سطوح آنها به دلیل افزایش عمر شروع به ساییدگی کرد، باید تعویض شوند. برای انجام این کار در گاراژ خود باید بدانید که چگونه ترمزهای کاسه ای را عوض کنید♣
نحوه تعویض ترمزهای کاسه ای در چند مرحله
در اینجا نحوه تغییر ترمز کاسه ای در ماشین خود توضیح داده شده است. اول، شما به مهارت های مکانیکی و صبر زیاد و همچنین ابزارهایی نیاز دارید. قبل از شروع کار این ابزارها را در دست داشته باشید:
- آچار سوکت
- انبر
- روغن ترمز
- گریس روان کننده
- تعویض چند قطعه ترمز کاسه ای ، از جمله کاسه ، کفشک، لنت ترمز، مهره محور، و پیچ و مهره
- یک جک
- کیت ابزار ترمز کاسه ای
اکنون برای تعویض ترمزهای کاسه ای بدون دردسر مراحل زیر را دنبال کنید:
مهره ها را شل کنید
قبل از بلند کردن ماشین با جک، باید مهرههای چرخهای عقب را باز کنید. این کار زمانی آسان تر می شود که کل وزن خودرو روی چرخ ها محکم شود. مهرههای برخی چرخها را میتوان با کلاهکهایی پوشانده که ابتدا باید آنها را بردارید.
با جک ماشین را بالا ببرید
اکنون زمان آن است که خودرو را روی پایه جک محکم کنید. بلوکها یا لاستیکها را پشت چرخهای جلو قرار دهید تا هنگام بلند کردن غلت نخورند. پس از نصب بلوک ها، ماشین را روی پایه های جک پایین بیاورید.
کفشک های ترمز را بردارید
مرحله بعدی تعویض ترمزهای کاسه ای ، کندن کفشک ترمز است. پیچ تنظیم ترمز زیر هر کالیپر را با آچار سوکت خود پیدا کنید (برای جزئیات، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید). پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که به اندازه کافی بازی را بردارید تا بتوانید کفشک ها را عقب برانید.
در مرحله بعد، چرخ ها را بالا بیاورید تا تقریباً نیم متراز زمین فاصله داشته باشند. درپوش های گرد و غبار محافظ را بردارید و پوشش صفحه تخت را از بالای هر کاسه با آچار باز کنید. مراقب باشید که هیچ یک از این قطعات را در سوراخ مونتاژ ترمز نیندازید.
اکنون، از آچار سوکت خود استفاده کنید تا همه پیچها را از یک طرف یک باره بردارید، مگر اینکه مجموعهای وجود داشته باشد که آنها را در جای خود نگه میدارد (دوباره، جزئیات را از دفترچه راهنمای خودرو خود دریافت کنید).
چرخ را بردارید
می توانید دوباره چرخ را بلند کرده و آن را بردارید. گاهی اوقات، می توانید با برداشتن یک لاستیک از هر طرف و استفاده از آن برای کشیدن ترمز، اهرم بیشتری به دست آورید. پیچهای سریعباز (یا اتصال) نیز معمولاً در همان مکان هستند. مراقب باشید که خطوط ترمز را خم نکنید یا نشکنید.
کاسه های قدیمی را بیرون بیاورید
گام بعدی این است که کاسه های قدیمی را از زیر ماشین خود بردارید. برخی افراد دوست دارند با برداشتن کولیس آنها را از هم جدا کنند. برخی دیگر از لنگ و مقداری اهرم استفاده می کنند. برخی از آچارها دارای ابزارهای داخلی حذف کاسه ای هستند.
اکثر مردم این کار را با استفاده از دستان خود برای بیرون کشیدن لنت ترمز انجام می دهند، اما مطمئن شوید که هیچ خطی را خم نکنید. به آرامی کفشک ها را از یکدیگر دور کنید تا فضای اضافی بین آنها آزاد شود تا بتوانید کفشک های جدید را در جای خود قرار دهید. در صورت امکان این کار را با هر چهار کفشک به طور همزمان انجام دهید.
نصب کاسه ترمز
آخرین مرحله در نحوه تعویض ترمزهای کاسه ای نصب ترمز جدید است. ترمزهای جدید را در آن قرار دهید که باید راحت تر از خارج کردن ترمزهای قدیمی باشد.
ابتدا قطعات ترمز تازه را به گروه های مختلف جدا کنید تا ببینید چه چیزی در کجا قرار میگیرد. اگر ترمزهای کاسه ای شما شیارهایی روی آنها دارند، باید با یک فایل آنها را از بین ببرید.
از مقداری روغن گریس برای پر کردن همه سوراخ ها و حفره ها استفاده کنید و سخت افزار خود را با آچار سوکت در جای خود قرار دهید. از بقیه روغن خود استفاده کنید تا هر یک ازمهره ها یا پیچها را در هر دو طرف چرب کنید تا کاملاً محکم شوند.
خطوط ترمز را روغن کاری کرده و آنها را با دست از سوراخ های نصب کالیپر برگردانید.
ترمزها را تست کنید
وقتی همه چیز تمام شد، فراموش نکنید که بررسی کنید که آیا ترمز کار می کند یا خیر. ترمزها را از طریق پدال ترمز فشار دهید. ترمز دستی را هم بررسی کنید. باید بدون احساس نرمی به درستی کار کند.
نتیجه
این نحوه تعویض ترمزهای کاسه ای بدون کمک حرفه ای است. قبل از بازگرداندن ترمزهای کاسه ای جدید یا تعویض برخی از قسمت های قبلی، به یاد داشته باشید که مجموعه ترمز کاسه ای را تمیز کنید. سرویس ترمزهای کاسه ای به این روش باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو می شود.