نحوه تست دینام با پیچ گوشتی در خانه بدون نیاز به روشن کردن ماشین

نحوه تست دینام با پیچ گوشتی در خانه

  • 9 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

از آنجایی که نقش دینام شارژ باتری شماست، سلامت آن مستقیما بر عملکرد و طول عمر باتری شما تاثیر می گذارد. بنابراین، اگرچه دینام به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد، باید آن را به طور مرتب آزمایش کنید تا مطمئن شوید که در شرایط کار خوب است. شاید نام تست مولتی متر یا ولت متر را شنیده باشید، اما تعداد زیادی از رانندگان نمی دانند که چگونه دینام را با پیچ گوشتی تست کنند، که بدون نیاز به خرید ولت متر بسیار ساده و مفید است. حتی بدون نیاز به روشن کردن ماشین خود ✔

آلترناتور

دینام از انرژی مکانیکی خودرو برق تولید می کند. از این انرژی الکتریکی برای راه اندازی قطعات مختلف الکتریکی مانند چراغ ها، واحدهای تهویه هوا و … و شارژ باتری استفاده می کند. وقتی می شنوید که کسی در مورد “مشکل سیستم شارژ” صحبت می کند، او در مورد دینام صحبت می کند. اگر دینام به خوبی کار کند، طول عمر باتری ماشین شما به حداکثر می رسد. اگر بیش از حد یا کم شارژ شود، عمر باتری کوتاه می شود.

جریان فیلد آلترناتور چیست؟

یک راه فوق العاده و بسیار آسان برای دانستن اینکه چگونه دینام را با پیچ گوشتی در خانه آزمایش کنید، استفاده از پیچ گوشتی برای بررسی اینکه آیا دینام میدان مغناطیسی تولید می کند یا خیر. در صورت وجود میدان مغناطیسی، دینام در شرایط عادی کار می کند. پس چرا وجود این میدان مغناطیسی مهم است؟

همانطور که موتور دینام را می چرخاند، روتور دینام می چرخد. روتور از سیم پیچی تشکیل شده است که دور یک هسته آهنی پیچیده شده است. جریانی که از این سیم پیچ عبور می کند “جریان میدان” نامیده می شود و این جریان میدان یک میدان مغناطیسی در اطراف هسته ایجاد می کند. هرچه جریان میدان قوی تر باشد، میدان مغناطیسی قوی تر است.

بنابراین، همانطور که در ادامه خواهید دید، بررسی خواهیم کرد که آیا چنین میدان مغناطیسی وجود دارد و آیا به اندازه کافی قوی است یا خیر. اگر چنین میدان مغناطیسی وجود داشته باشد، این به معنای وجود یک جریان میدان به اندازه کافی قوی است، بنابراین دینام باید به خوبی کار کند.

برای اینکه بتوانید ولتاژ آماده شارژ باتری را تولید کنید، دینام خودروی شما به یک تنظیم کننده ولتاژ نیاز دارد. جریان میدان کوچک را برای تولید ولتاژ ثابت در پایانه های باتری تعدیل می کند. با کمک مجموعه ای از یکسو کننده ها یا پل دیودی، ولتاژ AC تولید شده توسط میدان مغناطیسی به ولتاژ DC تبدیل می شود که باتری را شارژ می کند.

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

رابطه کل سیستم در اینجا به این صورت است که هر چه جریان میدان قوی‌تر به روتور دینام می‌رسد، میدان مغناطیسی حاصله قوی‌تر می‌شود، بنابراین دینام ولتاژ DC بیشتری تولید می‌کند که می‌توان از آن برای شارژ باتری استفاده کرد.

تنظیم کننده ولتاژ به باتری متصل است و اطمینان می دهد که باتری دقیقاً مقدار ولتاژ مورد نیاز خود را دریافت می کند، زیرا ولتاژ بسیار زیاد یا خیلی کم می تواند به باتری و همچنین سایر قطعات الکتریکی آسیب برساند. تنظیم کننده ولتاژ از باتری بازخورد دریافت می کند و مقدار جریان میدان مجاز عبور از رگولاتور به روتور را تعیین می کند.

اگر ولتاژ باتری کاهش یابد، رگولاتور اجازه می دهد تا جریان میدان بیشتری به روتور برسد، که باعث می شود میدان مغناطیسی حاصل قوی تر شود. این در نهایت به این معنی است که دینام اکنون ولتاژ بیشتری تولید می کند. برعکس، اگر ولتاژ باتری افزایش یابد، جریان میدان کمتری به روتور می رسد، که قدرت میدان مغناطیسی را کاهش می دهد و در نهایت خروجی ولتاژ دینام را کاهش می دهد.

نکته جانبی این است که جریان میدان دینام به طور قابل ملاحظه ای کمتر از جریان خروجی دینام در حال کار است. به عنوان مثال، دینامی که در حین کار از 40 آمپر تا 120 آمپر تولید می کند ( دینام های با آمپر بالا می توانند از 200 آمپر تا 300 آمپر تولید کنند) ممکن است تنها به چند آمپر جریان میدانی نیاز داشته باشد. یک دینام 70 آمپر ممکن است تنها به 7 آمپر جریان میدانی نیاز داشته باشد.

اکنون که می دانید چرا می خواهیم جریان میدان دینام را آزمایش کنیم، بیایید یاد بگیریم که چگونه دینام را با پیچ گوشتی در گاراژ خود آزمایش کنیم.

مراحل نحوه تست دینام با پیچ گوشتی:

شاید جایی خوانده باشید که هنگام تست سلامت دینام، همیشه باید ابتدا باتری را تست کنید. این به این دلیل است که باتری ماشین را روشن می کند. وقتی ماشین کار می کند دینام را می چرخاند و این چرخش باتری را شارژ نگه می دارد. اگر باتری خیلی ضعیف باشد، ماشین را روشن نمی کند و بنابراین هر آزمایش بعدی برای بررسی دینام بی فایده خواهد بود.

با این حال، اگر جریان میدان دینام را با استفاده از پیچ گوشتی آزمایش می کنیم، بهترین قسمت این است که ابتدا نیازی به تست باتری نخواهید داشت و همچنین نیازی نیست ماشین خود را روشن کنید. این یک فرآیند بسیار ساده است.

در اینجا نحوه تست دینام با پیچ گوشتی در خانه آورده شده است:

  • یک پیچ گوشتی تمیز و عاری از زنگ زدگی آماده کنید. یک پیچ گوشتی زنگ زده می تواند نتیجه کاذب را نشان دهد.
  • از آنجایی که ما با پیچ گوشتی و برق کار خواهیم کرد، ایمنی همیشه حرف اول را می زند. به خاطر داشته باشید که از دستکش های عایق برای محافظت از دستان خود در برابر حوادث ناگوار استفاده کنید.
  • بهترین قسمت آزمایش جریان میدان دینام این است که نیازی به روشن کردن موتور ندارید. ماشین را روشن نکنید، فقط کلید ماشین را در سوئیچ استارت قرار دهید. کلید را در داخل نگه دارید و کاپوت ماشین خود را باز کنید.
  • اکنون پیچ گوشتی را نزدیک پیچ دینام قرار دهید. معمولاً در جلوی دینام قرار دارد. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. انتهای پیچ گوشتی به سمت پیچ کشیده نمی شود زیرا هیچ مغناطیس الکتریکی وجود ندارد.
  • اکنون کلید را در موقعیت روشن قرار دهید، جایی که خودرو روشن نمی شود اما چراغ های هشدار داشبورد روشن می شوند. اکنون تنظیم کننده ولتاژ فعال شده است.
  • حالا دوباره پیچ گوشتی را نزدیک پیچ قرار دهید و این بار یک مغناطیس قوی احساس خواهید کرد که پیچ گوشتی را به سمت مهره روی قرقره می کشد، حتی اگر پیچ گوشتی خیلی دور باشد. این نشان می دهد که دینام کار می کند، زیرا میدان مغناطیسی قوی به معنای جریان میدان قوی است.
  • اگر این اتفاق نیفتد، دینام شما یا تنظیم کننده ولتاژ ممکن است کار نکند. برای آزمایش مجدد جریان میدان دینام، باید رگولاتور ولتاژ را دور بزنید.
  • کلید استارت را به حالت خاموش برگردانید. دوشاخه پلاستیکی انتهای دسته سیم را که به رگلاتور متصل می شود، که باید بالای دینام باشد، بردارید. چهار سیم آبی، قرمز، قهوه ای و مشکی را خواهید دید.
  • یک نوار 2 اینچی از سیم نازک ببرید. 0.25 اینچ از پوشش پلاستیکی را از هر دو انتهای نوار سیم جدا کنید.
  • یک سر نوار سیم را در شکاف اتصال سیم قرمز روی دوشاخه پلاستیکی قرار دهید. انتهای مخالف را در شکاف اتصال سیم آبی قرار دهید.
  • اکنون آزمایش را با پیچ گوشتی مانند بالا تکرار کنید. اگر مغناطیس پیدا نکردید، باید از یک متخصص برای بازرسی استفاده کنید.

چگونه بفهمیم دینام خراب است؟

اگر با این مشکلات روبرو هستید، به احتمال زیاد ماشین شما باتری یا دینام معیوب دارد:

  • چراغ اخطار روی داشبورد: معمولاً این چراغ به شکل باتری است، یا در برخی موارد با “GEN” (برای “ژنراتور”) یا “ALT” (برای “آلترناتور”) مشخص می شود.
  • چراغ های جلو کم نور. این به این دلیل است که چراغ‌های جلو و سایر قسمت‌هایی که از برق استفاده می‌کنند، «نیروی» کافی برای عملکرد عادی ندارند.
  • چراغ های داخلی: داشبورد به تدریج در حین کار خودرو کم می شود.
  • برخی از قطعات الکتریکی مانند واحد تهویه مطبوع به خوبی کار نمی کنند.
  • صدای وزوز رادیویی از طریق بلندگوها. این سیگنالی است که نشان می دهد دیودهای دینام وضعیت خوبی ندارند و انرژی را به مکان های اشتباه نشت می کنند.
  • هنگامی که موتور در حال کار است صدای جیغی را می شنوید که از جلوی ماشین می آید.
  • میل لنگ آهسته.
  • ماشین اصلا روشن نمی شود.

آیا ماشین با دینام خراب حرکت می کند؟

از نظر فنی، خودرو همچنان می تواند کار کند، اما فقط برای مدت کوتاهی، زیرا صرفاً فقط از نیروی ذخیره شده در باتری استفاده می کند. دسته ای از قطعات دیگر خودرو نیز انرژی مصرف می کنند: چراغ های جلو، چراغ های ترمز، چراغ های داخلی، واحد کنترل موتور (ECU) …

بنابراین به طور خلاصه، پاسخ منفی است. زیرا خودرویی که قدرت الکتریکی ضعیفی دارد، «نیروی» کافی برای تغذیه بسیاری از اجزای ضروری برای کارکرد آن را ندارد. اگر این مشکل دینام در جاده ظاهر شود، به خصوص در طول رانندگی طولانی، ایمنی شما به خطر می افتد. شما باید دینام و باتری را در فواصل زمانی منظم آزمایش کنید، مثلاً هر 4 تا 6 ماه یکبار. باید با ابزارها و نکات اساسی تعمیر و نگهداری DIY آشنا شوید تا به وسیله نقلیه خود به طور مکرر و مناسب در گاراژ خود چک کنید.

محافظت از دینام خود

آلترناتورها معمولاً به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارند زیرا بسیار بادوام هستند و می توانند سالها دوام بیاورند. با این اوصاف، باید به طور منظم دینام خود را همراه با تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما همیشه در بهترین حالت قرار دارد. اگر دینام شما در هر نقطه ای از کار بیفتد یا خراب شود، خودروی شما پس از مدتی متوقف می شود.

محافظت از دینام شما تماماً مربوط به سالم نگه داشتن موتور شما است، زیرا آنها به یکدیگر نزدیک هستند. این شامل اطمینان از دست نخورده بودن پوشش محافظ موتور و تعویض آن در صورت وجود هرگونه آسیب برای جلوگیری از نشت به دینام و موتور شما است و در اسرع وقت با نشت روغن مقابله کنید زیرا ممکن است نشتی روی دینام شما تأثیر بگذارد. علاوه بر این، هر زمان که تصمیم به شستشوی محفظه موتور دارید، دینام باید به خوبی پوشانده شود تا از آب و تمیز کردن آن جلوگیری شود.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

دیسک های ترمز را باید دوباره روی چرخ استفاده کرد یا آنها را تعویض کرد : کدام گزینه بهتر است؟

« دیسک ترمز جزء وسیله نقلیه است که در زمان استفاده از پدال ترمز فرسوده می شود. سرعت خرابی به […]

سه روش موثر نحوه رنگ آمیزی خراش های خودرو با شیوه ساده

✍ این روزها استفاده از رنگ ماشین برای پوشاندن خراش های کوچک بسیار رایج است. این ساده ترین روش صرفه […]

دلیل و راه حل های کلیک ماشین هنگام تلاش برای استارت

✍ وقتی شروع به استارت زدن ماشین میکنید خیلی بد است که استارت نمی خورد و صدای موتور قطع نمی […]

7 نکته ای که باید قبل از انتخاب باربند خودرو در نظر بگیرید

✔نوع بار را شناسایی کنید، از گزینه های نصب و ظرفیت وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید تا بین انواع […]

چگونه سیلندر اصلی ترمز را تست می کنید

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه بدون سیلندر اصلی ناقص است. وظیفه اصلی این سیلندر تبدیل فشار مکانیکی به فشار هیدرولیک […]

چگونه باتری ماشین را که شارژ نمی شود در خانه تعمیر کنیم

✔ باتری ماشین خراب نمی تواند شارژ را برای مدت طولانی نگه دارد. هر گونه مشکل باطری در زمان روشن […]

پوشش تفلون برای اتومبیل ها: مزایا و معایب به علاوه دیگر موارد

✍ پوشش تفلون برای خودرو یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که به دنبال محافظت و همچنین بهبود […]

مهمترین دلایل ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان در حالت ثابت

✎رانندگی با ماشین انواع مختلفی از صداها را در بر می گیرد، اما همه آنها عادی نیستند. یکی از این […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه